bio

Jessa Wildemeersch studeerde aan de Studio Herman Teirlinck, Antwerpen en The Actors Studio Drama School, New York. In 2006 verkreeg ze het belangrijke Lifetime Memberschip aan The Actors Studio in New York.
Datzelfde jaar richtte ze de vzw les yeux bleus op, waarmee ze theatervoorstelling creëert en produceert. Haar eerste voorstelling ‘De Misfit in Me’ (Selectie Jong Werk op Theater Aan Zee 2006) was een samenwerking met VillaBasta (Limburg) en Jazz muzikanten Tuur Florizoone, Martijn Vanbuel en Jo Zanders. Voor ‘De Nacht van Margaretha’ (Noord-Amerikaanse tournee en selectie op Gulamekhak Festival for woman in Irak (2008-2010) kreeg ze een ontwikkelingsgerichte beurs van De Vlaamse Gemeenschap en werkte ze samen met schrijver Kamiel Vanhole, The Actors Studio in  New York, The Martin E. Segal Theatre in New York en GC De Markten in Brussel.
 ‘W.M.D: just the low points’ (Selectie Ice Factory Festival in New York 2008, opening The Game is Up! Festival in De Vooruit, tournee door Vlaanderen en Nederland 2009) was een samenwerking met het New Yorkse theatergezelschap ‘Sponsored By Nobody’. Hiervoor kreeg Jessa een werkbeurs van De Vlaamse Gemeenschap. De Europese tournee werd ondersteund door De Vooruit, De Monty en De Balie in Amsterdam. In New York speelde de voorstelling in The Ohio Theatre, The Richard Forman Theatre (Incubater Series) The Puffin Room en Chasama Theatre. Voor de speelreeks in Vlaanderen betrok ze de Irakese theatermaker Mokhallad Rasem (Toneelhuis) bij het project, Sindsdien werken we regelmatig samen. Ze maakten o.m: ‘Long Days. Short Stories.’ (Oostende Cultuurstad 2010), ‘Monde.com’ (Theatre Des Bouffes du Nord, Parijs en Kunstenfestivaldesarts, Brussel), ‘Caligula’ (Monty en Toneelhuis) ‘Djinny’ (De Maan) en ‘Waiting’ (derde prijs op BE-Festival, Birmingham 2014, internationale tournee Spanje, Egypte, Engeland, India, Italië …)
‘De kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat’ (Theater Aan Zee, Leuven Jazz, 2014; tournee door Vlaanderen en Nederland 2015-2016) is een samenwerking met tussen JESSA, Vlaams-Nederlands Huis DeBuren en accordeonist Tuur Florizoone (Mixtuur, Tricycle e.a).
In 2013 kreeg Jessa een ontwikkelingsgerichte beurs van de Vlaamse Gemeenschap voor ‘The Ages of Woman’. Hierbij liet ze zich begeleiden door dramaturg Erwin Jans (Toneelhuis) en wereldbefaamde stemcoach Kristin Linklater.
‘Dagen zonder data’ (Tournee door Vlaanderen, Selectie Intersections Festival, Washington, DC en een lezing in New York 2015) is een theatervoorstelling die Jessa maakte in samenwerking met Het Nieuwstedelijk, The Actors Studio New York en filmmaakster Julie de Clercq. De voorstelling werd werd mede ondersteund door De Provincie West-Vlaanderen i.k.v. Gone West, De Vlaamse Gemeenschap, De Stad Oostende en VGC Brussel. In 2015 werd Jessa Wildemeersch geselecteerd als een van de vier Brusselse artiesten om deel te nemen aan de IETM Satelite Meeting in Gwangju( Zuid-Korea) Deze opportuniteit maakte het mogelijk om haar Internationaal netwerk te versterken. Uit deze meeting kwamen concrete resultaten voort  zoals de selectie van de voorstelling ‘Wachten’ op het International Theatre Festival of South Kerala in Indië (Januari 2016) en een selectie met ‘Djinny’ op Het Internationaal Festival van Bangeluru, Zuid Indië (zomer 2016). ‘Waiting werd ook geselecteerd voor Transart Festival for Contemporary Culture in Bolzano, Italië (najaar 2016). Samen met Sien Eggers en Sofie Palmers maakte Jessa de voorstelling L’étude (nu slat de chaos toe), de voorstelling toert momenteel door Vlaanderen en wordt hernomen in 2018.
 
 
 
 
PRODUCTIE HISTORIEK
1/ THEATER
 
L’ETUDE / 2016-2017 / in ontwikkeling
Een voorstelling over de archetypische vrouwenrollen bij Shakespeare en de link met vrouwen in een hedendaagse context.
Creatie, tekst en spel: Jessa Wildemeersch i.s.m Sien Eggers en Sofie Palmers
Productie: les yeux bleus vzw  i.s.m 30CC
 
DAGEN ZONDER DATA (BE-USA) / 2014 – 2015 / tournee in Vlaanderen
Geselecteerd voor Het Intersections festival, Washington D.C
Een voorstelling over de impact van oorlogstrauma’s van 1914 tot nu.
Creatie en spel : Jessa Wildemeersch ism Het Nieuwstedelijk
Film: Julie De Clercq
Productie: les yeux bleus vzw  
Met de steun van : De Vlaamse Gemeenschap, VGC Brussel, De Stad Oostende, Gone West
 
DE KLEINE EVA UIT DE KROMME BIJLSTRAAT (BE-NL) / 2014 -2016 / tournee Vlaanderen en Nederland
Tekst: Louis Paul Boon
Bewerking en Spel: Jessa Wildemersch
Live muziek en compositie: Tuur Florizoone
Productie: les yeux bleus ism De Buren, Brussel
 
WAITING / Toneelhuis en Moussem (BE-IQ) / 2013 – 2016 / Tournee door Vlaanderen, Nederland, Servië, Engeland, Spanje, Morokko, Egypte, Indië, Iran
Creatie en spel: Jessa Wildemeersch, Lore Uytendale, Basim Altayed
Concept en regie: : Mokhallad Rasem /
Productie: Toneelhuis, Moussem and BITEF Théatre Begrade
*3de prijs op BE Festival Birmingham UK
 
DJINNY / 2013 – 2016 / tournee door Vlaanderen
Creatie en regie: Mokhallad Rasem  
Spel: Jessa Wildemeersch,  Lore Uytendaele, Muhannad Mukthar
Productie: Beeldensmedeij De Maan
 
S L O W (the ages of woman) / ontwikkelingstraject
Ontwikkelingsgerichte beurs rond vrouwelijke archetypes bij Shakespeare.
Research en ontwikkeling: Jessa Wildemeersch
 Coaching Dramaturgie: Erwin Jans / Vocal Coaching: Alba Quezada en Kristin Linklater
Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap.
 
SOME USE FOR YOUR BROKEN CLAY POTS (BE) / Working Title Platform #6 / Juni 2013
Work-in Progress
Creatie: Christophe Meierhans / Met: Jessa Wildemeersch, Christophe Meierhans, Jorre Vandenbusche / Productie: Workspace Brussels, Mokum en Kunstwerk
 
(MIJN PARADIJS) RITUEEL. DROOM (BE) / Monty/ Oktober 2012, première
Regie: Mokhallad Rasem / Spel: Jessa Wildemeersch, Hussein Ali, Lore Uytendaele / Muziek: Roeland Luyten / Productie: Monty, Théatre National /
 
LAVINIA’S VERDRIET (BE) / De Figuranten / April 2012
Een social-artistiek theaterproject naar ‘Mourning Becomes Electra’ van Eugene O’Neill
Productie en Spel: De Figuranten / Regie: Jessa Wildemeersch / Adaptatie: Hein Mortier
 
SPOORZOEKEN (BE) / Kulturama Leuven / Februari 2012
Een ode aan het werk van schrijver Kamiel Vanhole (1954-2008)
Performance: Josse De Pauw, Benno Barnard, Sien Eggers, Charles Ducall, Didi De Paris and Jessa Wildemeersch/ Live Muziek: Stragier and Vandenbergh.
Productie: les yeux bleus vzw i.s.m De Stad Leuven
 
CALIGULA (BE) / De Antwerpse Kleppers / Februari 2012, premiére
Regie: Mokhallad Rasem/ Spel: Jessa Wildemeersch, Hussein Ali, Lore Uytendaele, Basim Altayeb, Abuthar.
Dramaturgie: Peter Anthonissen / Productie: Monty en Toneelhuis
 
KID-NAP (BE-IQ) / Monty / September 2011
Work-in-progress gebaseerd op kortverhaal ‘The Reality and the record’ van Hassan Blasim
Regie: Ahmed Khaled / Spel: Jessa Wildemeersch, Nele Vereecken, Hussein Ali  
Productie: Monty en WorkSpaceBrussels
 
MONDE.COM (BE/NL) / KunstenFestivalDesArts en TAZ / Mei-Augustus 2011
Regie: Mokhallad Rasem / Spel: Jessa Wildemeersch, Sarah Eisa, Lore Uytendaele, Ahmed Khaled, Mokhallad Rasem, Duraïd Abbas. Muziekontwerp: Roeland Luyten  
Productie: Monty, KunstenFestivalDesArts, Productiehuis Rotterdam en TAZ
 
MARGARET’S AWAKENING (IQ) / Gulamekhak Festival, Koerdistan / April 2011
Herinterpretatie van ‘Margaret’s Awakening’ voor een Koerdisch en Arabisch publiek.
Productie: les yeux bleus vzw /Concept en Spel: Jessa Wildemeersch/Coaching: Sien Eggers
*Jessa houd dagboek bij voor Cobra.be over haar ervaringen op het Festival
 
LONG DAYS. SHORT STORIES (BE) / Burning Man Westhoek / April 2011
Herneming van voorstelling op Kunstenfestival Burning Man.
Productie: les yeux bleus vzw / Tekst en Spel: Jessa Wildmeersch / Regie en Spel: Mokhallad Rasem / Geluidsontwerp: Roeland Luyten
 
(MIJN PARADIJS) RITUEEL. DROOM (BE) / XS Festival Théatre National / Maart 2011
Work-in-progress over het begrip ‘paradijs’.
Regie: Mokhallad Rasem Spel: Jessa Wildemeersch, Hussein Ali, Lore Uytendaele. Muziekontwerp: Roeland Luyten / Productie: Théatre National
 
MARGARET’S AWAKENING (USA) / Noord-Amerikaanse tour / December 2010
Opvoeringen in New York, Washington, D.C, Atlanta, Toronto en Los Angeles
Productie: les yeux bleus vzw / Concept en Spel: Jessa Wildemeersch / Coaching: Sandra Seacat
* Jessa houdt een videodagboek bij voor Cobra.be over haar Noord-Amerikaanse toer.
 
GECRASHT (BE) / Mestizo Arts Festival / November 2010
Regie: Ahmed Khalad / Spel: Jessa Wildemeersch, Duraïd Abbas, Mokhallad Rasem, Sofie Palmers / Muziekontwerp: Roeland Luyten / Productie: MAF, De theatermaker, Scheld’apen, Monty /
 
LONG DAYS. SHORT STORIES (USA/BE) / Oostende Cultuurstad/ September 2010, première
Herinneringen aan een zomernacht.
Tekst en Spel: Jessa Wildmeersch / Regie en Spel: Mokhallad Rasem / Geluidsontwerp: Roeland Luyten / Productie: les yeux bleus vzw i.s.m De Stad Oostende  /
 
WOLVIS (BE) / Fin d’Saison / Augustus 2010
Een creatie voor een feestelijk einde van de zomer. Een koppel in conflict op het strand en in de zee.
Productie: les yeux bleus vzw / Creatie en Spel: Jessa Wildemeersch en Hein Mortier
 
BAGDADMONDE.COM (FR) / Plate-forme siwa, Théatre des bouffes du nord, Parijs / Mei 2010
Work-in-progress waarin de acteurs hun leven proberen te hermonteren.
Regie: Mokhallad Rasem/ Spel: Jessa Wildemeersch, Sarah Eisa, Ahmed Khaled / Productie: Monty
 
LONG DAYS. SHORT STORIES (USA/BE) / Work-in-Progress part I en II/ Februari-Maart 2010
Work-in-progress
Tekst en Spel: Jessa Wildmeersch / Regie en Spel: Mokhallad Rasem / Geluidsontwerp: Roeland Luyten / Productie: les yeux bleus vzw i.s.m De Stad Leuven en G.C De markten in Brussel
 
MOOIE KOTSENDE MEISJES (BE) / Literair Festival Tweebronnen / 2009-2010
Een spoken word performance rond het werk Brusselmans
Productie en Regie: Het Nieuwstedelijk/ Spel: Jessa Wildemeersch, Chris Lomme, Sarah Vertongen, Janne Desmet , Maaike Neuville / Drums: Ephraïm Cielen
 
DE NACHT VAN MARGARETHA (BE) / speelreeks met live muziek/ Oktober –November 2009
Herneming van ‘De Nacht van Margaretha’.
Concept en Spel: Jessa Wildemeersch / Coaching: sien eggers Live muziek: Seraphine Stragier (cello, keltische harp en  harmonium) Dymphna Vandenabeele (hobo en harmonium) / Tekst: Kamiel Vanhole / Productie: les yeux bleus vzw /
 
W.M.D (just the low points) (USA/BE/NL) / The Game’s Up! Festival / Februari – Maart 2009
Belgische premiére en tour van Amerikaanse voorstelling over W.M.D in Iraq.
Concept en Regie: Kevin Doyle / Tekst en Spel: Jessa Wildemeersch, Scott Miller, Sarah Stephens, Hannah Louise Poston, Mokhallad Rasem, Sean O’Hagan, Josh Edelman/
Productie: Sponsored By Nobody en les yeux bleus vzw/Co-Productie: Monty, Vooruit, Beursschouwburg, Het Nieuwstedelijk, De Balie in Amsterdam/
 
POETRY MEETS MUSIC (BE) / Uitrijking Herman De Conickprijs / Januari 2009
Tuur Florizoone ( compositie en accordion) en Jessa Wildemeersch (actrice) interpreteren en presenteren de genomineerde gedichten op de uitrijking van De Herman De Coninckprijs 2009 / Productie: Canvas, Klara, Radio 1 en Boek.be
 
W.M.D (just the low points) (USA) / ICE FACTORY FESTIVAL / August 2008
De voorstelling werd geselecteed voor ‘Soho Think Tank 15th annual ICE FACTORY Festival’.
Productie: Soho Think Tank, Sponsored By Nobody i.s.m het Belgisch Consulaat in New York
 
W.M.D (just the low points) (USA) / Work-in –progress Part II / Mei- Juni, 2008
Hiervoor kreeg Jessa Wildemeersch een Internationaal werkverblijf van De Vlaamse Gemeenschap.
Werkprocess werd gepresenteerd in The Puffin Room, New York / Productie: The Puffin Foundation, New York / Carl Rosenstein en Sponsored By Nobody
 
MARGARET’S AWAKENING (USA) / Herneming /April, 2008
Jessa Wildemeersch kreeg een uitnodiging om haar voorstelling ‘Margaret’s Awakening’ te spelen op de Residentie van De belgische Ambassadeur in Washington D.C
 
LES NUITS AU CIRQUE  (FR) / Franstalige adaptatie voor Scène National / Maart, 2008
Circusnachten werd uitgenodigd door la Scéne Nationale in Le Havre. De voorstelling werd voor deze reeks gespeeld in het frans.
 
ROADMOVIE (BE) / première en speelreeks/ Februari-Mei , 2008
Een theatrstuk gebaseerd op ‘How to dissapear in America without a trace’.
Productie: Braakand/Zhebilding /Regie en tekst: Adriaan Van Aken / Spel: Kris Cuppens en Jessa Wildemeersch (film) / Live Muziek: Rudi Trouvé en Gerrit Valkenaerts
 
CIRCUSNACHTEN (BE) / première en speelreeks/ tournee door Vlaanderen en Frankrijk 2008
Creatie: Jo Roets, Peter de Bie, Bart Vanden Eynde / Naar een boek van: Angela Carter / Spel: Jessa Wildemeersch, Justus Van Dillen, Jakob Beks, Jos Geens, Lien De Graeve, Lilian Keersmaekers, Luk Springuel / Muziek: Rudi Genbrugge / Productie: Laika, ‘t Arsenaal, Wintervuur, Le Volcan
 
W.M.D ( just the low points) (USA)/ Work-in-Progress Part I / June 6-10, 2007
Voor deze ontwikkeling kreeg Sponsored By Nobody een Performance development Award van the National Endowment for the Arts and Chasama, a New York non-profit organisatie die zich toelecht op de steun aan jonge kunstenaars. Part I van dit process werd gepresenteerd in het Chasama Theater op 42nd Street in New York
 
TRUST (BE/NL) / première en speelreeks / Februari - April, 2007
Toneelstuk gebaseerd op de film Trust van Hal Hartley.
Productie: Braakland/ZheBilding / Regie: Stijn Devillé en Adriaan Van Aken/ Bewerking tekst: Els Theunis / Spel: Jessa Wildemeersch, Sara Vertongen, Kris Cuppens, Pieter genard/ Live Muziekcomposities: Rudi Trouvé and Mauro Pawlovski
 
MARGARET’S AWAKENING (BE/USA) / Creatie en première/ Februari-Mei, 2006
Voor dit project kreeg Jessa Wildemeersch een projectbeurs van De Vlaamse Gemeenschap.
De New Yorkse première vond plaats in the Martin E. Segal Theatre in New York.
Productie: les yeux bleus i.s.m The Martin E. Segal Theatre, NY, The Belgian Consulate, NY, The Actors Studio, NY en G.C De Markten, Brussel / Tekst en vertaling: Kamiel Vanhole / Creatie en Spel: Jessa Wildemeersch / Coaching: Sien Eggers en Sandra Seacat / Dramaturgie: Elinor Renfield
 
DE MISFIT IN ME (BE) / Premiere en speelreeks / 2005-2006
Deze voorstelling werd geselecteerd voor jong werk op Theater Aan Zee 2006
Productie: les yeux bleus vzw en Villabasta / Creatie en Spel: Jessa Wildemeersch / Live muziek composities: Tuur Florizoone (accordion) Martijn Vanbuel (contrabass) Jo Zanders (percussive) Kostuum: Kristien Van Passel
 
DE MEEUW (BE) / première en speelreeks / Februari-April 2004
Productie: Het Zesde Bedrijf en Monty / Regie: Steve Aernouts /
Mentor: Jan Decleir /
Tekst: Joke Debaere naar Anton Tsjechov /
Spel: 
Roy Aernouts ,Jeroen Perceval, Charlotte Cackaert, Dahlia Pessemiers ,Jessa Wildemeersch, Dimitri Dupont, Maarten Verbeuren

 
ME, MIKE EN MUSTAFA (BE/USA) / creatie voor TAZ / Zomer 2003
Een dialoog tussen en actrice en een muzikant gebaseerd op de verhalen uit een straat in New York.
Productie: les yeux bleus vzw en TAZ / Creatie en Spel: Jessa Wildemeersch / Muziekcomposities: Tuur Florizoone (accordeon)
 
 
 
2/ FILM
 
THE HORSEMAN België-Ierland 2014
Geselecteerd voor Internatinaal kortfilmfestival Leuven
Hoofdrol in Kortfilm / Regie: Julie De Clercq / Productie: Visualantics
 
IN BETWEEN Belgïe 2011
Hoofdrol in kortfilm / Regie: Julie De Clercq / Productie: Julie De Clercq
 
TRIBECA FILM FESTIVAL New York 2011
Jessa Wildemeersch brengt verslag uit van TFF 2011 voor het Belgisch Filmmagazine Filmmagie
 
HOMMAGE België 2009
Kortfilm als homage aan overleden auteur Kamiel Vanhole / regie: Julie De Clercq
 
TRIBECA FILM FESTIVAL New York 2009
Jessa Wildemeersch brengt verslag uit van TFF 2009 voor het Belgisch Filmmagazine Filmmagie
 
STARS AND BARS USA 2006
Bijrol in kortfilm / Regie: Leslie Leone / productie: 48 Hour film Project New York
 
VERLEND WEEKEND USA 2005
Bijrol in Fictiefilm /Regie: Hans Herbots / productie: A Private View Production
 
BEAT THE BLEU USA 2003
Bijrol in kortfilm / Regie: John Fucile / productie: SmackDabMedia.
* Global Vision Award, Boston
 
SOMETHING FOR NOTHING USA 2001
Bijrol in Independent Film / Directed by: David Diskin / Productie: Monsterland Films
 
ZERO USA 2001
Hoofdrol in kortfilm /Regie : John Fucile / Productie: SmachDabMedia
 
CONTAGION USA 2001
Hoofdrol in kortfilm/ Regie: Gabriela Saurel / Productie: New York Film Academy
 
SPOKEN KISS USA 2000
Hoofdrol in kortfilm / Regie: Sean Condon / Productie: Mullarky Movies
 
FADE OUT België 2000
Hoofdrol in kortfilm / Regie: Melanie Daems / Productie: Martin DeWitte, Cine Light Film Production
 
 
 
3/ TELEVISIE en RADIO

GENT WEST - VIER 2017
Vaste rol / Regie: Jeroen Dumolein en Bart Vandael
 
FAMILIE – VTM 2016
Gastrol / Regie:  / Productie TV Bastards

K'OKO - 2015
Commercial / regie: Ingrid Coppé
 
ASPE – VTM 2012
Gastrol in Seizoen 9 / Regie: Kurt Vervaeren. / Productie  Skyline entertainment
 
DANNI LOWINSKI – VTM 2012
Gastrol in Seizoen 1 / Regie: Gijs Polspoel. / Productie  Sultan Sushi
 
ZONE STAD – VTM 2011
Gastrol in Sezoen 6 / Regie: Johan Thiels / Productie: Studio A
 
DE BOEKENDOKTOR – Eén 2011
Sketch met Thomas Blondeau naar aanleiding van Boekenbeurs
 
DE JAREN STILLEKES – Eén 2010
Sketches met Steven Van Herreweghe voor zijn wekelijkse Talkshow / Productie: Woestijnvis
 
POETRY MEETS MUSIC – CANVAS 2009
Interpreteren van genomineerde gedichten Herman De Conickprijs
Muziek: Tuur Florizoone / Tekst: Jessa Wildemeersch
Een samenwerking van Canvas, Klara, Radio 1 en Boek.be
 
DE KAVIJAKS – VTM 2007
Hoofdrol in Mini serie van 5 episodes / Regie: Stijn Coninx / Productie: D en D Productions
 
GULLIVER– Klara 2006
Jessa leest fragmenten voor uit de roman ‘The heart is a Lonely hunter’ van Amerikaanse schrijfster Carson McCullers.
 
EVEN HER SHOPPING LISTS ARE POETRY - TMF / JIM 2006
Hoofdrol in videoclip / Muziekgroep: MINT /Productie: Green LFAnt Records
 
WITSE - VRT 2005
Gastrol in Seizoen 3 en 4 / Regie: Melinda Van Berloo / productie: VRT
 
ASPE – VTM 2004
Gastrol in Seizoen 1 / Regie: Jan Mathys  / Productie: Skyline Productions
 
DE LAATSTE SHOW - VRT 2004
Sketches voor aflevering met Bart De pauw / Productie: Woestijnvis
 
PSYCHOTIC HOTLINE – MNN 2004
Hosting en Sketches voor Manhattan Neighbourhood Network/
Regie: Stanley Noyes Lowe Productie: MNN
 
RECHT OP RECHT - VRT 2000
Gastrol in seizoen 1 / Regie: Melinda Van Berloo / Productie: VRT
 
ENGELTJES- VT4 2000
Gastrol in Seizoen 1 / Regie: Frank Van Mechelen / Productie: Skyline Entertainment
 
HETERDAAD - VRT 1996
Gastrol in Seizoen 1 / Regie: Mark de Geest / Productie: VRT
 
ONS GELUK - VTM 1995
Gastrol in serie / Regie: Frank Van Mechelen / Productie: D&D Productions
 
COLD BY THE SEA - MTV 1994
Hoofdrol in videoclip / Muziekgroep: Betty Goes Green / Productie en regie: Abe Wouters
*genomineerd voor  MTV Grand Prix Awards
 
 
SCHOLING
 
2003- heden: Stem training met Kristin Linklater, Alba Quezada en Françoise Wallot
2003- heden: Alexander Technique met Judith Grodowitch
2003: Master Degree in Acting aan The Actors Studio Drama School at New School University, NY
2000-2003: Alvin Aley American Dance Theatre (Tap dance, Jazz Dance, Balroom Dancing)
2000: Meestergraad Studio Herman Teirlinck in Antwerpen, België
 
 
ERKENNING / AWARDS
 
2015: Beste actrice op 48 hour film project, Antwerpen
2014: Wachten wint 3de prijs op BE Festival in Birmingham, UK
2013: Ontwikkelingsteun voor kunstenaars van de Vlaamse Gemeenschap voor S L O W.
2012: Toekenning productiesteun voor kortfilm ‘The Drunkaen Horseman’. Scenario van Julie De Clercq en Jessa Wildemeersch
2011:Prijs voor beste ‘zwangere’ actrice, uitgereikt door de kinderjury op KunstenFestivalDasArts.
2008: Jessa Wildemeersch ontvangt internationale werkbeurs van de Vlaamse Gemeenschap voor de ontwikkeling van W.M.D (just the low points) in samenwerking met het New Yorkse theatergezelschap Sponosred By Nobody.
2006: Jessa Wildemeersch ontvangt projectbeurs van de Vlaamse Gemeenschap voor de ontwikkeling van ‘Margaret’s Awakening’ in de Verenigde Staten.
2006: Toekenning van het Lifetime Membership aan The Actors Studio in New York.
1998: Publieksprijs voor monoloog ‘München’ in regie van Don Verboven op Theater aan Zee
© sofie silberman
© sofie silberman
© sofie silberman
© nevine gerits
© hannah louise poston
© www.jessa.be
© sofie silberman
© sofie silberman
© nathalie samain
© nathalie samain

Woe 01-06-2005 : touche


Actrice Jessa Wildemeersch 'IK ZOU LEVEN OP DROOG BROOD ALS DAT NODIG ZOU ZIJN OM HET TE MAKEN' Volgens casting-director en hoofd fictie van VTM Reinhilde Dewit is Jessa Wildemeersch de meest gedreven en veelzijdige jonge actrice die er momenteel in Vlaanderen te vinden is. Ze had het lef om naar de befaamde Actors' Studio Drama School in New York te trekken, waar ze o.m. les kreeg van Harvey Keitel en Ellen Burstyn en haalde er een Master Degree. Tegelijk volgde ze daar de voorbije jaren danslessen bij het bekende Alvin Aily Dance Theatre. Ze kreeg belangrijke gastrollen in 'Witse', 'Heterdaad', 'Recht op Recht' en 'Aspe'. Momenteel werkt ze met Stijn Coninx aan 'Onder de wolken', een minireeks die in september 2005 op televisie komt. Kenners voorspellen dat het niet meer zo lang zal duren voor Jessa een sterrol krijgt in een grote film. Geboren: 31 mei 1978 in Leuven. Voor de vrienden: Jeske. Sterrenteken: Tweelingen. Wordt g?inspireerd door: Actrice en schrijfster Simone Signoret (omdat ze zo goed kan vertellen), danseres Isadora Duncan (omdat ze zo grensverleggend is geweest). actrice Ingrid Bergman (voor haar charisma en acteertalent). Jeanne, mijn grootmoeder (omdat ze op 91 jaar nog altijd aan het zingen en dansen is). Motto: 'Blijf trouw aan de dromen van je jeugd.' (Friedrich von Shiller) Toekomstplannen: Eind dit jaar trek ik naar New York voor een stuk over de Russische prinses Anastasia; ik ben ook een muziektheaterproject aan het voorbereiden dat in december 2005 in premi?re gaat en een scenario voor een kortfilm aan het schrijven die ik in de loop van het komende jaar wil realiseren. Om het te maken zou ik alleen droog brood eten, op een zolderkamertje wonen, lijden onder de ontevredenheid met mezelf en het besef van mijn eigen tekortkomingen, maar in ruil daarvoor zou ik roem opeisen, echte overdonderende roem'. (Nina tegen Trigorin in 'De meeuw' van Tsjechov) Niemand weet dat ik heel graag met de nachttrein reis. Geluksbrenger: Mijn loopschoenen. Grootste angst: Dat ik op mijn veertigste in afgedankte theatertjes terechtkom waar ik moet spelen voor anderhalve man en een paardenkop, net als Nina in 'De meeuw' van Tjechov overkomt. Sterke kanten: Ik ben een einzelg?nger. Zwakke kanten: Ik ben een einzelg?nger. Beste advies dat tot nu toe heb gekregen: 'Doe dat, ge kunt dat, doe dat!' (van Wannes Van de Velde)

Zat 22-10-2005 : Het Laatste Nieuws, Herman Meersseman


MIJN TILDONK Actrice jessa Wildemeersch (27) kreeg onlangs een 'lifelong membership' van de befaamde New Yorkse Actor's studio, waar ze drie jaar studeerde en ondermeer les kreeg van Al Pacino, Harvey Keitel en Ellen Burstyn. Voordien studeerde ze vierjaar aan de Studio Herman Teirlinck. Ze had gastrollen in Recht op Recht, Heterdaad, Witse, Aspe, trad onlangs nog op in De Laatste Show en is momenteel te zien in Verlengd Weekend, een Vlaamse film die vorige week in premi?re ging. Ze heeft ook een rol in de Kavijaks, een vijfdelige reeks die vanaf begin 2006 op het VTM-scherm komt. Volgende maand gaat haar theaterprogramma 'De Misfit in me' in premi?re. MOOISTE PLEKJE "De tuin van mijn ouderlijk huis is behoorlijk groot. Achteraan geeft hij uit op een weide met een uitzicht op een oude hoeve, op de koeien en paarden die er zorgeloos kuieren. De zonsondergang is er zonder meer adembenemend." LEUKSTE PLEKJE THUIS "Ik woon vier maanden per jaar in New York, waar ik theaterproducties voorbereid. Voor het overige pendel ik tussen Brussel en mijn ouderlijk huis in Tildonk. Als kind al vond ik de keuken een zalige plek. De koelkast, de snoepkast en de koekendoos waren altijd bij de hand. Nu nog straalt die keuken, met die warme houten meubels en met de radio die op de achtergrond speelt, een soort gezelligheid uit waar ik van hou." DAGELTKSE BOODSCHAPPEN "De keren dat ik zelfde boodschappen doe, ga ik naar de supermarkt in Haacht. Maar al sinds ik kind was, komen koffie, fruitsap en chips uit de wereldwinkel, in het centrum van Haacht." SUPERWINKEL "Ik heb niet zoiets als een favoriete winkel. Als ik in Brussel ben, ga ik op zondag wel eens naar de markt aan het zuidstation. Het ruikt daar naar exotisch fruiten kruiden en het is een levendige smeltkroes van talen, culturen en rassen. Ik dompel me daar graag in onder." LIEVELINGSRESTAURANT "De Voer, het sociale restaurant aan de Valkerijgang in Leuven, wordt door mijn moeder gerund. Net als mijn vader is zij altijd al sociaal bewogen geweest. Je eet er wat depot schaft. Maar de prijzen zijn zeer democratisch, zodat minder begoede en eenzame mensen er terecht kunnen. Tegelijk komen ze in contact met anderen, ze kunnen ook deelnemen aan allerlei activiteiten. Erg leuk is ook Kapiski, het Afrikaanse restaurant in de Leuvense Parijsstraat." FAVORIET CAFE "Geef mij maar een gezonde dosis bruine kroegsfeer, evenwel zonder dat het een 'zattekot' wordt. Met jazzmuziek, Bruce Springsteen of singersongwriters als Suzan Vega of Leonard Cohen die niet te luid uit de boxen klinken. Maar het mag ook dansmuziek zijn, R&B bijvoorbeeld, waar ik me op kan uitleven. Na een wandeling in de buurt ga ik al eens iets drinken op het terras van de Maritime, mooi gelegen langs de Vaart." PLAATS OM TE VLUCHTEN "Als ik nood heb om uit te waaien, rij ik naar Oostende, naar mijn grootouders. Opa is 90, oma 92. Ondanks hun leeftijd staan die mensen heel stevig met hun beide voeten op de grond. Ik voel mij daar helemaal thuis en rustig. Mijn opa bakt heel lekker brood en ze beschouwen mij nog echt als hun kleinkind. Mijn oma noemt me 'De Vliegende Hollander', omdat ik zo dikwijls naar New York trek." BESTE VRIEND(IN) "Met Laura, met wie ik lager onderwijs volgde in de Freinetschool in Leuven, schiet ik erg goed op. Nochtans zijn we totaal verschillend. Ik reis over en weer, ben met films, televisiereeksen en theater bezig. Zij is getrouwd, heeft drie kinderen en leidt een huiselijk leven in Kessel-Lo. Misschien houden net die verschillen ons in dialoog met elkaar. Ik heb ook nog geregeld contact met voormalige medestudenten aan de kunstacademie in Brussel. En dan is er Tuur Florizoone; accordeonist en ook al een klasgenoot van op de Freinetschool." AVONDJE STAPPEN MET "Voor mijn theaterproductie 'De Misfit in me' werk ik - voor de derde keer al - samen met Tuur Florizoone. Ik heb ook aan zijn cd meegewerkt. Wij treffen elkaar meestal op feestjes, of dat nu in Limburg. Brussel of Oostende is, waar zijn ouders vandaan komen. Hij heeft altijd zijn accordeon bij, dat is handig als we zelf zo'n feestje bouwen. Als ik in New York ben, ga ik soms eens dansen in ??n van die typische R&B bars. Maar alleen als ik een guestcard op de kop kan tikken, want een inkomticket is erg duur." WAT ERGERT JE? "Ik erger me eigenlijk alleen als ik moe ben of ongeduldig word. Dan kunnen heel kleine dingen mij beginnen irriteren. Het geluid van voetstappen, iemand die op koekjes knabbelt... Mijn remedie is dan: gaan slapen. Mijn ergernis heeft dus meer met mezelf en mijn omgeving te maken, dan met derden." HERINNERINGEN "Wij woonden thuis met twee gezinnen: mijn ouders, mijn zus Lot en ik, de tweelingbroer van mijn moeder en zijn vrouw, en hun zonen Pepijn en Maarten. De grote tuin, het achterliggende veld en bos, de boerderij waar wij met de twee dochters van boer Jacques gingen spelen: het was net of dat allemaal van ons was. Ravotten, kampen bouwen... Een heerlijke kindertijd was dat. Ook mijn eerste camera-optreden, als dertienjarige leerlinge aan de Brusselse Kunstacademie, in een videoclip van de Belgische popgroep Betty Goes Green, blijft me bij. 'Cold by the Sea' was een kort nummer, maar de opnamen namen wel vier dagen in beslag. Ik vond het geweldig te vertoeven tussen die rockzangers met lang haar en stoere cowboy-outfit, en die zangeres met haar hoge laarzen. Ook al waren de omstandigheden alles behalve. Ik moest bij voorbeeld in een klein jeugdhuisbedje slapen. Een nare herinnering was het zware verkeersongeval hier aan de vaart. Ik was achttien en kon lange tijd niet doen wat mijn leeftijdsgenoten deden. De maandenlange revalidatie en de administratieve rompslomp stortten me pardoes in de harde volwassenenwereld. Ik ben toen erg veranderd. Ik wou en ik zou op mijn eigen benen staan, bewijzen dat ik weer kon dansen, zingen, acteren..." ULTIEME DROOM "Voor de nabije toekomst hoop ik dat mijn theaterproject 'De Misfit in Me', dat ik zelf schreef, een succes wordt. Samen met een tiental medewerkers stak ik er veel tijd en energie in. Ik hoop het project ook te kunnen uitvoeren naar New York. Op langere termijn zou ik graag in het vlak van theater een dialoog op poten zetten tussen Vlaanderen en New York. Dingen die we hier doen naar ginds brengen, en omgekeerd. In het voorjaar van 2006 breng ik in New York trouwens de monoloog 'De Nacht van Margaretha' van de Leuvense auteur Kamiel Vanhole. En ik droom ervan verder door te breken als actrice, ook in New York." tekst : Herman Meersseman foto's : Patrick Vertommen
Showreel Jessa Wildemeersch
: 4:14