theater

L'étude (nu slaat de chaos toe)


Sien Eggers, Sofie Palmers & Jessa Wildemeersch.
Drie vrouwen ontmoeten elkaar en wagen zich aan een studie over Shakespeare. 
Ieder heeft hier zo haar eigen reden voor.
Ze drinken wijn. Verliezen zich in taal en onderzoeken Shakespeares vrouwenrollen in zichzelf, gaande van Lady Macbeth, tot de getemde feeks, van Portia tot Ophelia. 
Naarmate de studie vordert vermengen de levens van de drie vrouwen zich steeds meer met de rollen van Shakespeare en omgekeerd, met alle gevolgen van dien…

‘All the world’s a stage, And all the man and woman merely players: They have their exits and their entrances, And one man in his time plays many parts.’,  As You Like It, Shakespeare. 

Kom kijken en laat je meevoeren door Eggers (Eigen Kweek, De Koe, Het Gevolg), Wildemeersch (Het Nieuwstedelijk, The Actors Studio, New York, De Kavijaks) en Palmers (Skagen, De Koe, De Helaasheid Der Dingen), drie rasactrices die hun krachten bundelen in deze wervelende Shakespeare-trip. 


CREDITS:
Concept: Jessa Wildemeersch ism. Sofie Palmers  en Sien Eggers.
Tekst en spel: Sien Eggers, Sofie Palmers en Jessa Wildemeersch naar William Shakespeare
Coaching dramaturgie: De Koe
Productie: JESSA (les yeux bleus vzw) ism Sofie Palmers (vzw Palmers&Pierlet) in co-productie met 30CC.
Met de steun van De Stad Leuven, CC Strombeek, CC Halle, CC Diest, Het Kaaitheater en GC De Kriekelaar.
Boeking: Thassos vzw
 

DAYS WITHOUT DATES in NEW YORK


Jessa Wildemeersch will continue the work on the English version of her latest play 'Days Without Dates'.
Rehearsals will take place at The Actors Studio in New York - October 18th until November 1st; 2016-
http://theactorsstudio.org

The project is funded by: The Flemisch Community, Gone West, The Province of West-Flanders, the City of Ostend, Het Nieuwstedelijk, The Flemish Community in Brussels, NPAFE (The National Performing arts Funding Exchange) and the generous support of individual contributers.
The project is supported by: Atlas Intersections Festival in Washington, DC, The Belgian Embassy in The United States and Flanders House, New York

April 19, 6-8pm fundraising evening with Jessa Wildemeersch at Flanders House , New York


Geert De Proost, the General Representative of the Government of Flanders to the USA, and the National Performing Arts Funding Exchange kindly invite you to an evening with Jessa Wildemeersch, Belgian actress, writer and creator of the renowned multi-media theatre production Days Without Dates.
Days Without Dates offers a shared experience to overcome individual and collective trauma’s caused by endless conflicts and war. Days Without Dates inspires audiences all over the world and offers responses to urgent questions we all have about the trauma of war.
At this special evening event, you will discover the inside story of how Days Without Dates evolved from a simple idea to an acclaimed international stage presentation. You well get to see excerpts from the play and Wildemeersch will answer your questions, too. About the Days Without Dates production itself. About the value that this theatre creates for society. About the special value to business and entrepreneurs when they team with performing artists to bring this unusual form of artistry to actual audiences.

by invitation only
http://thejessaproject.org

DAYS WITHOUT DATES


Dagen zonder data is een creatie van JESSA in samenwerking met het Nieuwstedelijk en filmmaakster Julie De Clercq. De voorstelling gaat over de impact van oorlogstrauma’s op individu en maatschappij en het daaropvolgende herstel- en reïntegratieproces. De belevenissen van verpleegsters en soldaten uit WOI staan naast de ervaringen van veteranen uit Vietnam, Irak, België, Afghanistan of Rwanda. De psychologische wonden waarmee ‘onze jongens’ nu naar huis komen, verschillen namelijk niet zoveel van die uit de Groote Oorlog. Om het met de woorden van een veteraan te zeggen: ‘Coming home was, in a way, harder than the war, ‘cause I didn’t fit in anymore.

Dagen zonder data gaat in première in De Grote Post in Oostende op donderdag 20 November 2014 en tourt nadien door Vlaanderen.
De internationale première gaat door op vrijdag 6 Maart 2015 op het Atlas Intersections Festival in Washington, D.C

Credits
Concept en spel Jessa Wildemeersch/ film Julie De Clercq/ coaching Sara Vertongen/dramaturgie Els Theunis/ bewegingsadvies Ugo Dehaes/ lichtontwerp Koen De Saeger/ geluidsontwerp Roeland Luyten/ decor Jan De Brabander / ontwerp flyer Rudi De Rechter/ productie & kostuum Luca Lemmens/ communicatie Sylvie Vanmaele/zakelijke leiding Raf Burm
 
Dagen zonder data is een theaterproductie van JESSA in samenwerking met Het Nieuwstedelijk en krijgt de steun van de stad Oostende, De Vlaamse Gemeenschap , VGC/ Vlaamse Gemeenschaps Commissie Brussel, de provincie West Vlaanderen, De Belgische ambassade in Washington, D.C. en The Atlas Intersections Festival, USA
Dit evenement maakt deel uit van GoneWest, de culturele herdenking van WO I door de Provincie West-Vlaanderen. Meer info op www.gonewest.be

WAITING


"A HAUNTING MEDITATION ON THE HUMAN EXPERIENCE OF WAITING; FOR A BUS, FOR A KISS, FOR A VISA, FOR A FUTURE NOT YET BEGUN. A VISUALLY ARRESTING COLLAGE OF FILM, MOVEMENT AND SOUND." (JURY ACT FESTIVAL PRIZE, BE FESTIVAL)

concept, regie: Mokhallad Rasem I creatie & spel: Mokhallad Rasem, Jessa Wildemeersch, Lore Uyttendaele, Bassim Mohsen I videomontage: Saad Ibraheem I productie: Moussem I in samenwerking met: Association Kulturanova I met de steun van: Europese Unie in het kader van het project moussem.eu I uitvoerend producent: Toneelhuis

DAYS WITHOUT DATES - selected for ATLAS INTERSECTIONS FESTIVAL in Washington, DC


DAYS WITHOUT DATES is a new play created by JESSA and intertwines fragments of testimonies into a mixed media theatre performance in collaboration with renowned Belgian theatre company Braakland/ZheBilding and independent film maker Julie De Clercq.
The international première will take place March 6th, 2015 at the Atlas INTERSECTIONS Festival in Washington DC, USA, eight days of performing arts that celebrate the diversity, energy and excellence of artists and audiences from DC and beyond. 

Watch teaser: http://youtu.be/utpGBJh4tag

Tickets and info: http://atlasarts.org/event/jessa

DE KLEINE EVA UIT DE KROMME BIJLSTRAAT


Louis Paul Boon (tekst)
Jessa Wildemeersch (creatie en spel)
Tuur Florizoone (accordeon en compositie)
Julie De Clercq (copyright beeld)
 
Meer dan een halve eeuw geleden schreef Louis Paul Boon 'de kleine eva uit de kromme bijlstraat', een poëtisch relaas over de moord op een klein meisje. Accordeonist Tuur Florizoone en actrice Jessa Wildemeersch brengen je een ontroerende, muzikale interpretatie van dit 20ste-eeuwse meesterwerk. Dit is al de vierde keer op rij dat ze samenwerken aan een muziektheatervoorstelling, 

WAITING wins third prize at BE Festival in Birmingham ,UK


With the third prize the artists are invited to present the performance at ACT Festival in Bilbao , SPAIN in 2015

WAITING can be an interruption, a pause, an obstacle to a future not yet begun. We wait for insight or for a bus. Until pain subsides. For word of a loved one, for toilet paper, money or for a visa. Different worlds clash quietly through traces of dance, performance and film in a meditation upon the fundamental human experience of waiting.

http://vimeo.com/92027449

along the border of paradise - work in progress


Met de ontwikkelingsgerichte beurs zal actrice en theatermaakster Jessa Wildemeersch zich verdiepen in de vraag: ‘waarom mensen de noodzaak voelen om te fantaseren over een leven na de dood’. Wat haar fascineert is niet zozeer de fantasie rond de dood, maar wel het verlangen van mensen om beelden te crëeren van andere levens en zo te ontsnappen uit het harnas van dit leven. Het onderzoeksproject wordt ondersteund dor het Nieuwstedelijk, documentaire maker Fons Feyart en Associate Directors. (in bijlage onder photo's vind je de intentiebrieven van de partners)

S L O W


Jessa Wildemeersch received a grant from the Flemish Community in Belgium to develop the work-in-progress S L O W. The project focusses on Shakespeare's heroïn's. Jessa is looking for the parralel between the archetypel female charachter's portrayed in Shakespeare's work and the female identities in a present-day context.
Jessa is coached by dramaturg Erwin Jans (Toneelhuis, Antwerp) and vocal coach Alba Quezada (New School University, New York).
The project is being developed at The Actors Studio (New York, April 2013), Master Class with Kristin Linklater on Freeing Shakespeare's Voice (Birmingham/ UK , July 2013) Roeland Luyten Qo2 ( Brussels , December 2013)
With the support of The Flemish Community in Belgium

DJINNY


A man leaves his children behind with a letter: He has to travel and might never come back. He also leaves the children a present: A ghost, Djinny! Together with Djinny the children go on a magnificent journey. Djinny is not bringing their father back, but makes them forget him... if only for a moment.
Based on the archetypel ghost Djinny of '1001 Arabian Nights', the performance takes a young and older audience on a hallucinating trip with a moving ending.
With handmade puppets and film, a performance never to forget. 
For everybody 8 years or older Directed by  Mokhallad Rasem Performed by Jessa Wildemeersch en Lore Uyttendaele Scenografie Paul Contryn Music and Image Saad Ibraheem Puppets Paul Contryn en Lieve Van Luyck 

SOME USE FOR YOUR BROKEN CLAY POTS


work-in-progress

Works of science fiction commonly give you an insight into a possible future society by depicting the adventures of one of its individual inhabitants. Some use for your broken clay pots, on the contrary, apprehends our future by providing us with the basic laws which are to rule the imagined society. It is up to the spectators to imagine what their individual lives would be like under this new set of conditions.

Margaret's Awakening


Europe, 1500

Maximilian I, Emperor of Austria is at war with France and the Ottoman Empire. Gold from the New World enriches Maximilian’s vast territory. His daughter, Margaret of Austria, serves as a pawn for his political strategies. By the time Margaret is 27 years old she has been married three times and is about to become governess and Regent to Charles V, a child who will serve as the most powerful ruler of The Hapsburg an Empire.

Margaret’s Awakening reveals the struggle of a woman caught between her family’s interest and her quest for individual freedom. But how much choice does Margaret really have?

Sex in Bagdad - December 9th 4.30pm MASKI Theatre Festival Poznan, Poland



Directed: Rezan Saleh
Cast: Jessa Wildemeersch, Sofie Palmers, Odille Heftye Blehr, Jakub Papuga, Pjotr Wojtyniak
Tekst: Hassan Blasim, Rezan Saleh
Live Music: Borys Slowikowski


MY PARADISE-November 9th and 10th 8.30pm, Monty Arts Center, Antwerp


Op uitnodiging van Théâtre National (Brussel) maakte de Irakese theatermaker Mokhallad Rasem in maart 2011 een voorstelling van vijfentwintig minuten: (Mijn Paradijs) Ritueel. Droom.                 Binnen de muren van Monty werkt hij dit gegeven verder uit tot een avondvullend theaterstuk.   In zijn succesvoorstelling Irakese Geesten trachtte hij het concept ‘oorlog’ voelbaar te maken. Nu probeert hij invulling te geven aan ‘het paradijs’: Wat is het paradijs? Een schitterende tuin met fruit, deugddoende schaduw, rivieren van honing, melk en wijn? Een nieuwe thuis na het vluchten uit een gevaarlijke realiteit? Praten over kunst met een politieman?… Rasem laat zich inspireren door Bijbelverhalen en zijn eigen ervaringen.

Concept & regie: Mokhallad Rasem
Van en met: Jessa Wildemeersch, Bassim Altayeb, Hussein Ali, Abuthar Abbas, Lore Uyttendaele
Video: Saad Ibraheem
Muziekontwerp: Roeland Luyten   Theater is als een medicijn voor mij, ik kan niet zonder. Ik ben kunstenaar, geen Irakees of Belg. Ik wil gewoon op het podium staan. Ik wil niet over politiek praten. Ik maak geen politiek of activistisch theater. Ik ga niks veranderen in de wereld, zeker niet in de politiek. Maar het is wel de rol van theater om maatschappelijke thema’s aan te kaarten, al is het maar voor even. (Mokhallad Rasem, interview met Ruth Mariën in Etcetera)

www.monty.be

CALIGULA


CALIGULA

Monty has commissioned a new work from Antwerp newcomer Mokhallad Rasem (Bagdad, 1981).  Rasem trained both as a director and as an actor in Bagdad, where he also made his first productions. But the war in Iraq changed the course of his life and for the last five years he has been living and working in Belgium, where his is a new voice on the theatre scene. His work for the theatre is breathtaking and physical, associative and fragmentary in construction, clear and expressive in its ideas. He made a name for himself with his Irakese Geesten (Iraqi Ghosts, creative award Theater aan Zee 2010, short-listed for the Vlaams Theaterfestival 2010) and his Monde.com (Facebook), (KunstenfestivaldesArts 2011).

Mokhallad Rasem is very familiar with Caligula. Even while still studying theatre, he wanted to direct this classic by Albert Camus but performances of the play were banned under Saddam Hussein’s dictatorship. Shortly after the fall of Hussein in 2005, the then 23-year-old Rasem chose it as the subject of his thesis, making his the first production of the play in Iraq for more than 35 years. Seven turbulent years later Rasem is working on a whole new version of Caligula, a contemporary play which, like no other, analyzes the essence of dictatorial power.




 

DE LIEFHEBBERS


Een groep toneelspelers komt samen om een stuk te repeteren voor het huwelijk van de hertog van Athene. Tijdens een repetitie in het bos worden hun plannen plots verstoord. Hun droom om voor de hertog te spelen dreigt in het water te vallen…

Vrijdag 8 maart - 20u (première)
Zaterdag 9 maart - 20u
Zondag 10 maart - 15u30 - Uitverkocht!
OPEK - Vaartkom 4 - Leuven (in de BOX)

Monde.com



Kun je trauma’s wegmonteren?
Miljoenen gebruikers van Facebook proberen elke dag een beeld van zichzelf en hun leven te creëren. Maar kun je daarmee ook publiekelijk traumatische gebeurtenissen of pijnlijke herinneringen verwerken?

In Monde.com (Facebook) brengt Mokhallad Rasem mensen met uiteenlopende levensverhalen en achtergronden samen op een filmset. Ze hebben een videocassette van hun eigen leven meegebracht: herinneringen aan hun kinderjaren, momenten van liefde of pijn, ervaringen van oorlog of isolement... Tussen de personages gapen diepe culturele kloven. Rasem laat die zien zonder in clichés te vervallen. De inwoners van Monde.com (Facebook) proberen een nieuwe montage van hun leven te maken. Kunnen de pijnlijkste momenten uit het geheugen weggeknipt worden? Monde.com is een gezamenlijke en uiterst persoonlijke zoektocht naar de opofferingen die nodig zijn om dromen waar te maken.

Na de voorstelling volgt een gesprek over de frictie die al dan niet ontstaat bij de ontmoeting tussen toeschouwers hier en makers daar. Is dat louter een esthetische kwestie?



Long Days. Short Stories.


Bij wijze van vooronderzoek trok Jessa vorige zomer met een tentje en een bandopnemer door het Amerikaanse platteland, op zoek naar de associaties die mensen maken met het concept ‘zomernacht’. Ze legde haar oor te luisteren bij toevallige voorbijgangers, en polste naar hun herinneringen en verhalen.

Hoe vat je de ongrijpbaarheid van een zomernacht? Tussen zijn en niet zijn ligt er iets, maar wat? de grens, het onbekende land

Jessa Wildemeersch (tekst en spel), Mokhallad Rasem (regie) Roeland Luyten (geluidsontwerp), Herman Labro (scenografie) en Nienke Scholts (dramaturgie) benaderen de verhalen met een eigenzinnige blik en smeden ze om tot een nieuwe beleving van een zomernacht, tegen de achtergrond van het hedendaagse Amerika.

Long Days. Short Stories is een project van les yeux bleus met de steun van De Stad Leuven, De Cultuurdienst van de Stad Oostende, Sacred Places, Workspace Brussels en G.C De Markten Brussel.

Voor informatie en tickets: vzw.lesyeuxbleus@gmail.com / 016 20 30 20 / www.kulturama.be

een voorsmaakje op : http://www.youtube.com/watch?v=ZAVc8r_XJ04

De Nacht van Margaretha


Europa, 1500, vroege Renaissance. Maximiliaan I, Keizer van Oostenrijk, voert oorlog met Frankrijk en het Ottomaanse rijk. Zijn dochter Margaretha dient als pion voor zijn politieke strategieën. Wanneer Margaretha de leeftijd van 27 jaar bereikt is ze al drie keer getrouwd en staat ze op het punt om regentes te worden van haar neefje Karel V.
De Nacht van Margaretha vertelt het verhaal van een vrouw, gevangen tussen familiebelangen en haar zoektocht naar individuele vrijheid. Een monoloog over het gevecht dat een vrouw voert die zelf nooit keuzes heeft kunnen maken. Maar ook hoe ze vanuit haar beperkingen haar mogelijkheden realiseert.




 

'Kid Nap'- Work in Progress- September 16 and 17 at 20.30 pm in Monty , Antwerp


Ahmed Khaled is een jonge Irakese regisseur en acteur die sinds een vijftal jaar in België woont en werkt. In zijn nieuwe theatervoorstelling onderzoekt hij de impact van ontvoeringen op de slachtoffers ervan. Wat doet de combinatie van honger, pijn, angst en heimwee met een ontvoerde?

Ahmed Khaled (1985) volgde een acteurs- en regieopleiding aan het Institute of Fine Arts in Bagdad. Zo’n vier jaar geleden belandde hij in België. Als acteur is hij te zien in Irakese Geesten en Monde.com (Facebook) van Mokhallad Rasem (Monty) en in Macbeth van Greet Vissers (Kopspel). Vorig seizoen toonde hij Gecrasht (Arenbergschouwburg), nu stelt hij zijn nieuwe stuk-in-wording voor.

Voor De ontvoering baseert Ahmed Khaled zich op zijn eigen ervaringen, op een kortverhaal van de beroemde Irakese auteur Hassan Blasim en op getuigenissen van Irakezen en buitenlanders die de voorbije jaren in Irak zijn ontvoerd. In het merendeel van de gevallen hadden de ontvoerden geen idee waarom en door wie ze ontvoerd werden. Wat doet de willekeur van zulke misdaden met een mens en met een samenleving in oorlog? Wat voor relatie heeft een slachtoffer met zijn ontvoerder, en hoe evolueert die? Wie heeft welke vragen? Wat doet de combinatie van honger, pijn, angst en heimwee met een ontvoerde?


CREDITS
regie Ahmed Khaled | met Hoessein Ali, Nele Vereecken, Jessa Wildemeersch | tekst gebaseerd op een kortverhaal van Hassan Blasim en op eigen teksten van de acteurs en Ahmed Khaled | muziek Roeland Luyten | productie Jamaa El Irakya | coproductie Monty | met de steun van de Stad Antwerpen | www.monty.be

DAGEN ZONDER DATA / DAYS WITHOUT DATES


 
‘…And you think you can pick up where you left off.  And you can’t.’
(Brian Delate over zijn terugkeer uit Vietnam)
 
Toen Jessa Wildemeersch in 2001 aan de vermaarde Actors Studio in New York studeerde, werd het World Trade Center getroffen door twee vliegtuigen. Kort daarna werd Aghanistan gebombardeerd en begon de invasie in Irak. Deze gebeurtenissen maakten een blijvende indruk en beïnvloedden haar sterk als actrice en theatermaker. Sindsdien werkte Jessa onder meer met het New Yorkse theatergezelschap Sponsored By Nobody aan de productie W.M.D (Weapons of Mass Destruction: just the low points). Daaruit vloeide een intense samenwerking voort met de Irakese regisseur Mokhallad Rasem. Jessa’s eigen productie Margaret’s Awakening toerde zowel in Noord-Amerika, België als Irak. In 2005 kreeg ze het begeerde Lifetime Membership aan de Actors Studio in New York.
 
Dagen zonder data is een creatie van JESSA in samenwerking met Braakland/ZheBilding en gaat over de impact van oorlogstrauma’s op individu en maatschappij en het daaropvolgende herstel- en reïntegratieproces. De belevenissen van verpleegsters en soldaten uit WOI staan naast de ervaringen van veteranen uit Vietnam, Irak, Afghanistan of Rwanda. De psychologische wonden waarmee ‘onze jongens’ nu naar huis komen, verschillen namelijk niet zoveel van die uit de Groote Oorlog. Om het met de woorden van een veteraan te zeggen: ‘Coming home was, in a way, harder than the war, ‘cause I didn’t fit in anymore.
 
creatie : Jessa Wildemeersch in samenwerking met muziektheatergezelschap Het Nieuwstedelijk en filmmaakster Julie De Clercq
met de steun van GoneWest (reflections on the Great War) De Provincie West-Vlaanderen en de stad Oostende.



XS Festival- Théatre National, Brussels- 24>26 Maart 2011
 speelt
donderdag 24 maart 2011 om 20u10
vrijdag 25 maart 2011 om 19u
zaterdag 26 maart 2011 om 21u30

Théatre National, E. Jacqmainlaan 11-115, 1000 Brussel
http://www.theatrenational.be

Le Paradis ? Un jardin verdoyant avec des fruits, de l'ombre, des rivières de miel, de lait et de vin ? Mais… est-il circulaire ou carré ? Horizontal ou vertical ? Doux ? Humide ? Sent-il le Chanel N° 5, l'herbe fraîchement coupée ou le jasmin ? Est-il sucré ? Salé ? Amer ? Aigre-doux ? Est-il au nord, à l'est, au sud ou  à l'ouest ? Derrière le coin ? Ici ? Là-bas ? On y va en tram ou en taxi ? A pied ? Que signifie au juste « Paradis » ? On trouve ça sur Google ? Cherchons…


Een performance uit rond de 50 literaire werken van Herman Brusselmans. We vatten 50 jaar en 50 boeken samen in 50 minuten. Op de scène een drummer. En een stel mooie kotsende meisjes. Die luisteren onder meer naar de namen Sara Vertongen, Jessa Wildemeersch en Chris Lomme. Dat het gaat spetteren!

Mooie Kotsende Meisjes op M-idzomer (31 juli 2010)

Museum M, 30CC en  Het Depot organiseren deze zomer (29-30-31 juli en 1 augustus) voor het eerst  M-idzomer. Een vierdaags kunst- en cultuurfestival met een eigentijdse mix van concerten, tentoonstellingen en spoken word in M Leuven, met een accent op de sfeervolle  tuin van het museum. En als kersvers stadsgezelschap is BZB natuurlijk van de partij!  www.m-idzomer.be     
Spel: Mina Zian El Khilifi, Hilda Rottiers, Jessa Wildemeersch, Goska Piatowska, Jasmina Dries, Liliane Leys
Film: Anton Olbrechts
Regie: Jerry Olbrechts

Productie: Leren Ondernemen www.lerenondernemenvzw.org
Met de steun van: De stad leuven, Het OCMW van Leuven

EUROPEES JAAR TEGEN DE ARMOEDE

De Europese Unie is een van de rijkste gebieden van de wereld. Toch leven er veel arme mensen.
Armoede is niet het probleem van één land. 2010 werd uitgeroepen tot Europees jaar tegen de Armoede om het brede publiek te sensibiliseren. 
Armen krijgen op verschillende gebieden minder kansen.

OCMW Leuven voert acties in de maand oktober samen met de lokale verenigingen rond voeding, sport, kinderen en cultuur.
In dat kader brengen Leren Ondernemen (Vereniging waar Armen het woord nemen) twee voorstellingen in het Wagehuys.

Fin dÂ’Saison: Oostende, 31 Augustus 2008


Een zomerfestival in en rond de strancabines van Oostende. Jessa Wildemeersch created a sound recording with stories about the sea. She invites the audience to sit in the cabin, listen to the recording and observe the sea and it’s surroundings. Uit Bernlef's  'De Pianoman” “…Als je naar de dingen kijkt zonder naar betekenissen of verbanden te zoeken. Gewoon de dingen neemt zoals ze zijn, apart, dan is de wereld veel interessanter."   http://www.cultuur.oostende.be

Alfredo est en colère


During the past week Jessa Wildemeersch worked with a young collective of actors on a staged reading of a new play by Tony Oliotovsky.
The play's major team is 'the art of living together'. You are invited to observe this exciting work in progress!

when: March 28th 5pm in where: Théatre La Balsemine / Brussels Avenue Felix Marchal 1 B-1030 Schaerbeek www.balsamine.be 02 735 64 68
language: French / Dutch / English / German / African
duration: 58' Alfredo est en colère  de Toni Oliotovski
Projet pour 2009 : Ce texte est basé sur la musicalité et sur le jeu quasi chorégraphique des acteurs. Il a la particularité de méler le français et le néerlandais. Nous pourrions appeler ce projet "du théâtre-concert" et le rapprocher du travail d'un Guyotat (tentant d'inventer une langue qui dépasse toute les langues) ou d'Alexandre Friederich.
Les lecteurs : Lucie Debay, Aurélie Eltvedt, Frederic Evrard, Christiane Girten, Sébastien Fayard, Johan Moonens, Kristien Pottier, Elise Steenackers, Gaetan Vandeplas, Jessa Wildemeersch, Marc Zinga

ROADMOVIE


ROADMOVIE is a story about a father and his daughter. Based on 'How to dissapear in America without a trace'



"In the midst of the words he was trying to say In the midst of his laughter and glee He silently and quietly vanished away For the snark was a boson, you see"

Paraphrased Text and mise-en-scene Adriaan Van Aken

music Rudy Trouvé & Gerrit Valckenaers

performance Kris Cuppens 

performance on film Jessa Wildemeersch

images and editing Yoohan Leyssens
Audio excerpts from the performance can be heard on: http://web.mac.com/grupd/iWeb/grupd/bzb-roadmovie-montages.html
The complete text of 'Vanishing Point: How to disappear in America without a trace' can be found on: http://www.skeptictank.org/hs/vanish.html
Roadmovie is a production of Braakland/ZheBilding, a Belgian theater company housed in the Molens Van Orshoven ( a warehouse site in the harbour section of Louvain)

More details ( info, press, images) about ROADMOVIE can be found on: http://www.inbreek.be

Circusnachten


Fere is half vrouw, half vogel. Tenminste, dat doet ze iedereen geloven.
Avond na avond betovert ze het circuspubliek met haar capriolen. Zij weet zelfs de sceptische en rationele journalist Walser in haar netten te strikken: ook hij gaat haast geloven dat haar vleugels echt zijn. Gebiologeerd zal hij Fere en haar circusbende volgen tot in het verre Rusland en met hen stranden in het barre Siberië.

Circusnachten troont ons mee naar een wereld van sensatie en schijn, van succes en eenzaamheid. Het circus is een vrijplaats waar "freaks" schitteren en veilig zijn voor de buitenwereld en de meedogenloze wetten van de normaliteit. In Angela Carters zintuiglijk en extravagant universum is niets wat het lijkt. Halfslachtige wezens nemen ons bij de hand en strooien ons glamour en glitter in de ogen. De waarheid krijgt vleugels, tilt ons tot ongekende hoogten tot de spots plots doven en we als bij omgekeerde toverslag neerkomen op een zacht bed van liefde.

Met Circusnachten laten Peter De Bie, Jo Roets en Bart Van den Eynde zich inspireren door de belangrijkste roman van Angela Carter. Carter (1940-'92) is één van de parels van de Britse literatuur. Haar kortverhalen, romans, theaterstukken en journalistiek werk reflecteren het culturele klimaat van Groot-Britannië en het "vaste land" van de jaren tachtig. Met haar fantasie ging ze compleet tegen de nuchterheid en de ratio van de toenmalige maatschappelijke crisis in. Wie aan Carter denkt, denkt aan ongebreidelde verbeelding en de moed om de logica te ondermijnen. Terecht wordt haar magisch realisme vergeleken met dat van Salman Rushdie en Gabriel Garcia Marquez.

Ze creëert sprookjesachtige, mythische figuren, die zich bewegen op de grens tussen schijn en werkelijkheid. Typisch voor Carter is de manier waarop ze de realiteit binnenhaalt; met een opvallend moedige directheid en zonder gène beschrijft ze de donkere en zelfs lelijke kant van de mensheid.

Circusnachten verscheen voor het eerst in 1984 met als originele titel Nights at the Circus. Circusnachten toert hartje winter als locatievoorstelling in een speciaal ontworpen foortheater. De toeschouwers zijn als voyeurs in de coulissen bevoorrechte getuigen van een betoverend universum.

TEKST Jo Roets en Bart Van den Eynde VORMGEVING Peter De Bie | SPEL Jakob Beks, Lien De Graeve, Jos Geens, Lilian Keersmaekers, Luc Springuel, Justus van Dillen,Jessa Wildemeersch | MUZIEK Rudi Genbrugge | REGIE Jo Roets | KOSTUUMS Mieja Hollevoet en Lieve Meeussen | DRAMATURGIE Michael De Cock, Caroline Fransens | REGIE-ASSISTENTIE Katrien Van Langenhove | LICHT Anton Van Haver | TECHNIEK Patrick Arnauts, Bas Banen, Franky Barbaix, Felix Goossens, Marjolijn Hectors, Rik Helsen, Dieter Lambrechts, Eddy Levens, Pieter Smet, Rik Van Gysegem |

TRUST


Was dat gemeend? Wilt ge met mij trouwen?
Ja.
Waarom?
Omdat ik dat wil.
Niet omdat ge van mij houdt?
Ik respecteer en bewonder u.
Is dat geen liefde?
Nee. Dat is respect en bewondering.
Volgens mij is dat beter dan liefde.

Maria, een in alle opzichten ordinair middelbare schoolmeisje (kauwgum, goedkope make-up) meldt haar ouders zonder slag of stoot dat ze zwanger is van haar vriendje en bezorgt haar vader zo een fatale hartaanval. Onterfd door haar moeder, gedumpt door haar vriendje en in de steek gelaten door haar vriendinnen, zwerft ze door de straten. Ze ontmoet Matthew. Een enigmatische, kettingrokende computertechnicus met een kwalijk temperament die, ondanks zijn leeftijd - hij loopt tegen de dertig - nog bij zijn vader woont, en altijd een handgranaat op zak heeft - just in case! Ondanks al hun verschillen vormen de twee zowat een perfect koppel, ook al blijft hun toekomst het hele verhaal lang even onbeslist als hun liefde voor elkaar. Maar feit is dat Maria zich in relatie met Matthew in luttele weken ontwikkelt van ordinair schoolmeisje tot een zelfstandig denkende ?n agerende jonge vrouw.

Trust, naar een filmscenario van de Amerikaanse schrijver, regisseur en muzikant Hal Hartley, heeft de potentie om een nieuw ijkpunt te worden in het parcours van BZB. Een hedendaagse dialogenvoorstelling (een primeur voor het gezelschap!) over liefde in tijden van economische recessie en voorstedelijk verval.

Wa vinde gij


DJINNY - Stadschouwburg Mechelen, donderdag 30/10/2014 om 11u


Djinnny is een multimediale voorstelling voor iedereen vanaf 7 jaar.
Wanneer de vader van  Ari, Laila en Sara onverwacht op reis vertrekt blijven ze achter met een groot cadeau.
Dit is het begin van een reis vol spannende en onverwachte avonturen, met prachtige beelden en onverwachte wendingen.
Djinny is een voorstelling over vriendschap , gemis.

regie : Mokhallad Rasem spel: Jessa Wildemeersch , Lore Uytendaele, Muhanad
scenografie , ontwerp en uitvoering poppen: Paul Contryn, kostuum: Lieve Van Luik.
assistentie: Jannis en Kaatje productie: De Maan

Reservatie en tickets http://www.demaan.be

De misfit in me


New York
2001
Een jonge vrouw woont in Grove Street

Een plein
Een standbeeld van een oorlogsveteraan
Een brand

Ontmoetingen met aparte karakters

Aan de hand van toevallige ontdekkingen ontrafelt ze het geheim van haar omgeving

Me, Mike en Mustafa


Is geen verhaal over de ?glitter and glamour? in het Amerika van vandaag.
Het is een getuigenis , een portret ,een ode aan de achterblijvers in de straten van New York.
Wanneer een maatschappij gedreven wordt door macht en geld zijn er altijd een aantal mensen die niet willen of kunnen meedraaien.
?every morning I go with bread to the homeless in the park, I give them bread and cake.
They?re happy cause they eat before they drink, I?m not giving them no beer, I?m not giving them no liquor, I give them bread and cake?. (Mike 2003)

De Meeuw


Het Zesde Bedrijf vond in De Meeuw van Tsjechov (1860-1904) een uitstekende reden om met een aantal vrienden samen te gaan zitten. Er wordt gepraat. Over het feit dat ze in goed gezelschap zijn. En over de liefde natuurlijk, want daar draait het allemaal om. En over kunst, wat is dat toch met kunst? Wie heeft er nu behoefte aan kunst? En dat het leven saai is, en dat we alleen maar babbelen omdat we ons keihard vervelen. En dat er toneel moet gespeeld worden, want dat zullen we doen. Maar hoe? En dat we dromen hebben, veel dromen, genoeg dromen om een leven te vullen. En trouwens, in 2004 is het honderd jaar geleden dat Tsjechov overleed.
En nog iets dat u moet weten Anton Pavlovich Tsjechov is een held...

vroeger, toen ik jong was
wilde ik schrijver worden
en dat ben ik niet geworden
ik wilde trouwen
ik ben niet getrouwd
ik wilde in de stad wonen
en nu be?indig ik mijn leven
op het platteland
(Sorin uit De Meeuw)

Het Zesde Bedrijf werd in 2001 opgericht door Steve Aernouts, Joke Debaere en Laura van Dolron. Deze drie leerden elkaar kennen op de toneelacademie te Maastricht. Samen maakten ze de voorstellingen Sidekicks, Everything you Say, Wondersloffen, Over de man met de witte baard en In The Prime Of Their Lives. Al gauw werd de interesse van een aantal acteurs/makers in Het Zesde Bedrijf opgewekt en de noodzaak ontstond om met een aantal van die jonge makers een platvorm voor theater-muziek-wetenschap en beeldende kunst op te richten. De Meeuw brengt nu voor het eerst deze mensen samen. Het is een startschot en tegelijk een verderzetting van wat Het Zesde Bedrijf de afgelopen jaren gedaan, geleerd en ontdekt heeft.

Roy Aernouts maakte voor het Paleis Matchboks, Lang, Dik en Dom, Het Appartement en Vhs en speelde de hoofdrol in film Kassablanka van Guy Lee Thys. Jeroen Perceval werkte mee aan Hard Hart, een Paleis-productie en aan Wachten op Godot van Dood Paard. Dahlia Pessemiers vertolkte de hoofdrol in Niet alle Marokkanen zijn dieven van Arne Sierens en nam enkele rollen voor haar rekening bij W.A.C.K.O. Jessa Wildemeersch studeerde in the actor studio in New York. Charlotte Caeckaert studeerde net af bij Toneel Dora van der Groen en Dimitri Dupont acteerde voor De Blauwe Maandag Cie en zien we vaak terug in stukken van het Toneelhuis en Het Reizend Volkstheater.


Deze voorstelling is tot stand gekomen tijdens het Mestizo Arts Festival, een multidisciplinair kunstenfestival dat jaarlijks in en rond de Arenbergschouwburg in Antwerpen wordt georganiseerd.
De premiére gaat door in de Arenbergschouwburg
De voorstelling wordt hernomen In de Kleine zaal van HETPALEIS op 16/12/11 om 20u15

www.detheatermaker.be
www.scheldapen.be
www.monty.be

W.M.D.







May 2008 NYC workshop performances THE PUFFIN ROOM (Carl Rosenstein, Director) presents W.M.D. ( just the low points) Created by SPONSORED BY NOBODY Conceived & Directed by Kevin Doyle at THE PUFFIN ROOM 435 Broome Street New York, NY 10013 212.343.2881 puffinroom.org MAY 22, 23, 24 MAY 29, 30, 31 ( Thursday / Friday / Saturday ) All performances at 7:30pm Tickets $15.00 (cash only at the door) $5.00 (seniors, children & H.S. students) Advance reservations strongly recommended. sponsoredbynobody@gmail.com *Reception follows May 22 performance* featuring McKENNA KERRIGAN SCOTT MILLER PAUL NEWPORT SEAN O'HAGAN JESSA WILDEMEERSCH ELIZABETH WOODARD CEM BAZA JOSH EDELMANN video & sound design BRENDAN REGIMBAL lighting design PETER HOERBURGER music CAPTAIN TOM W.M.D. ( just the low points) is a deconstruction of our culture's preoccupations that incorporates elements of theatre, dance, film and live music. Structured around the events of a single date -- January 8, 2004 -- Sponsored By Nobody uses found-texts to investigate Americans' relationship with their media during wartime. Featuring an international cast from three continents, SBN presents a series of workshop performances prior to their premiere of W.M.D. later this year. Support for the development of W.M.D. ( just the low points ) has been provided by: BAX/Brooklyn Arts Exchange chashama (NYC) The National Endowment for the Arts The Ontological-Hysteric Incubator The Puffin Room The Puffin Foundation The Flemish Minister of Culture The Flemish Community of Belgium Beursschouwburg (Brussels, Belgium) Monty Art Center (Antwerp, Belgium) and The Friends & Patrons of SBN For more information on the work of SPONSORED BY NOBODY please visit: myspace.com/sponsoredbynobody

The Boor


thesis project at the Actors Studio Drama School at New School University in New York. Presented at Cirrcle in the Square, Bleeker Street , New York.
Directed by Vijay Mathew. Starring: Michael Tucker, Chris Zonnas, Jessa Wildemeersch

Margaret's Awakening


Voor deze nieuwe voorstelling ontving Jessa Wildemeersch een beurs van de Vlaamse Gemeenschap. Hiermee zal ze een onderzoek voeren naar hoe vlaamse tekst in new york kan werken. In samenwerking met Kamiel Vanhole en de Actror's Studio.