varia

L'étude de theatertekst: nu beschikbaar, ideaal voor een zomeravond leesplezier...


Na een uitgebreide tournee verschijnt de theatertekst van L'étude nu ook in boekvorm, prachtig uitgegeven door De Nieuwe Toneelbibliotheek.  Om thuis te lezen, te verbeelden, te herbeleven... 
Gemaakt en gespeeld door Sien Eggers, Jessa Wildemeersch en Sofie Palmers.
Nieuwsgierig? Voor slechts €10 koop je L’ÉTUDE   Wat doe ik om een boekje te ontvangen: stap 1: stort het bedrag van 10 euro op BE57 7370 4368 8035 met vermelding 'L'étude theatertekst' stap 2: Mail uw adres en een bevestiging van storting naar info@jessa.be stap 3: De theatertekst wordt meteen opgestuurd. Wij nemen de verzendkosten op ons.   Het L'étude-team dankt u!  

Winter Concert / poetry and music without borders


Wednesday December 21st at 11am
Royal Conservatory Brussels
Rue de la Régence , 1000 Brussels

Free Entrance

Composition, arrangements and piano: Maarten Lingier 
Cello: Asako Kanazawa 
Poetry: Jessa Wildemeersch and Koutaiba Aljafan 

Based on the collection: aZIELzoekers collected and transelated by Jef Lingier
Info and reservations: jef.lingier@hotmail.com / 0485 51 33 23



     

WORD FRONT


When:
April 18th 2015, 7pm, Market Place, Tielt
What:
Hundred years after the first gas attacks during World War I, 4.600 people ( the amount of victims that fell from those attacks) march, through 4 different routes leading to the market place of Tielt (Flanders, Belgium). Every group shouts out their emotions based on the text witten by revered Belgian writer Saskia De Coster and set to the beautiful music of Inne Ysermand (Amatorrski). In the apotheose the four groups join  on the market place. Leaded by three woman standing on the main tower they create a WORD FRONT, against the massive sound of war.
Who:
text: Saskia Decoster
music and compostion: Inne Eysermans
performance: Saskia De Coster, Mieke Dobbels, Jessa Wildemeersch en more then thousand actors and musicians.
www.gonewest/woordfront


De Herman de Coninckprijs 2009 op Canvas en Radio 1




Tuur Florizoone en Jessa Wildemeersch zetten genomineerde gedichten op muziek Van maandag 19 tot vrijdag 23 januari & op Gedichtendag, donderdag 29 januari   Dit jaar worden voor de derde keer de Herman de Coninckprijzen voor poëzie uitgereikt. Een vakjury kiest de beste dichtbundel (€ 6.000) en het beste debuut (€ 1.000). Het beste gedicht wordt gekozen door het publiek: tijdens de actieweek van maandag 19 tot vrijdag 23 januari middernacht kan iedereen online zijn stem uitbrengen voor het beste gedicht. Canvas en Radio 1 stellen die week de genomineerde gedichten op originele manier voor aan hun kijkers en luisteraars.   De genomineerde gedichten   De vakjury, bestaande uit Lieve Coppens (voorzitter), Lisbeth Imbo, Friedl' Lesage, Marc Reynebeau en Piet Piryns, nomineerde uit 37 inzendingen vijf bundels voor de Herman de Coninckprijs voor de beste dichtbundel. Uit elke van de genomineerde bundels selecteerden Canvas, Radio 1 en De Standaard een gedicht dat meedingt naar de publieksprijs het Beste gedicht.     Om het publiek van Canvas en Radio 1 met kennis van zaken te laten kiezen, werden de gedichten op muziek gezet en vertolkt door Tuur Florizoone en Jessa Wildemeersch. Dit zijn de genomineerden en de data waarop ze worden voorgesteld:   ·       Kijken in een flits uit Nieuwe sterrenbeelden van Peter Verhelst – 19.1 (22.57 u.) ·       Niemand hoort het graag uit De vrijheid van zwijgen van Johan de Boose – 20.1 (23.08 u.) ·       Voor de hond van Willy Vandermeulen uit Omdat ik ziek werd, Bart Meuleman - 21.1 (22.03 u.) ·       Moeders uit Lagerwal van Luuk Gruwez – 22.1 (22.53 u.) ·       De archeologie van het hart uit Vervalsingen van Herman Leenders – 23.1 (22.57 u.) Op Radio 1 is dat telkens in Mezzo (tussen 11 en 13 u.) en op Canvas net voor het informatieve laatavondprogramma (Phara, Mijn Vader of Keien van de Wetstraat), telkens rond 23u., behalve op  woensdag (om 22.00 u.). Tijdens deze actieweek kan iedereen online zijn stem uitbrengen voor het beste gedicht via www.canvas.be, www.radio1.be of www.boek.be.  Wie stemt, maakt kans op de dichtbundel en gratis tickets voor het event in de Arenbergschouwburg (zie verder).   De muzikale versies   Tuur Florizoone - componist, pianist en accordeonist - werd voor zijn muziek bij de film Aanrijding in Moscou genomineerd voor de 8ste World Soundtrack Discovery Awards (2008), een internationale prijs voor jong filmmuziektalent, en voor de European Film Academy (als Best Composer 2008). Tuur componeerde en musiceerde onder meer ook voor Man Bijt Hond.   Jessa Wildemeersch werkt als actrice in Amerika, België en Frankrijk. Jessa studeerde aan Studio Herman Teirlinck en behaalde als eerste Vlaamse een diploma aan the Actors Studio drama School in New York. Ze werkte al samen met acteurs als Alec Baldwin, Lee Grant, Arthur Penn en Ellen Burstyn. Jessa speelde een hoofdrol in de serie De Kavijaks in regie van Stijn Coninx.   Bij hun muzikale bewerking hebben Tuur en Jessa de gedichten met het grootste respect voor de dichter bejegend en rekening gehouden met de sfeer en metrum van het gedicht. Zo worden de gedichten nog mooier, aantrekkelijker en emotioneler, net als muziek bij een film.      

Orange for tea


Jessa did the vocals and lyrics on "KATER", a song on Tricycle"s album Orange for tea.

‘The Heart is a Lonely Hunter’ - Gulliver - Radio 1


Jessa leest 3 fragmenten voor uit ‘The Heart is a Lonely Hunter’ van Carson McCullers ter gelegenheid van het boeken-en reisprogramma Gulliver op Radio 1. De fragmenten zijn gemonteerd op muziek van Beethoven  Tennessee Williams zei over McCullers boek:  ‘She has examined the heart of a man with an understanding that no other writer can hope to surpass.’

Cirkelientje


Jessa sang the dutch version of the fart-song. This is a song for the danish animationfilm Cirkelientje by Jannik Hastrup.

More info on www.sf-film.dk/cirkeline/ .

labo


labo1.jpg
labo2.jpg

Lovepoetry


Four young actors read from the most beautiful love poetry (in dutch). With amongst others Wouter Hendrickx (Witse, Verlengd Weekend), Cath?rine Kools (Firmin) and Jessa Wildemeersch (De Kavijaks)

when : on wednesday 14/02/2007

where: Literair Salon (Openbare Bibliotheek)
Koninginnestr. 23
1000 Brussel

tickets: free

www.hob.Be of www.broodjebrussel.be

WFT festival, June 12th 2010, 1-10pm at Beursschouwburg Brussels


Dear all, Last week we received a GO from Beursschouwburg to organize an independent artist event on JUNE 12, from 1-10pm. We dedided to call it WTF, three letters we can use as a container for whatever we feel needed: Whatever The Frustration, Where's The Fun, What The F***, Who's The Funder, What's TheFoundation, Where's The Festival, Where To Focus, Win The Fight, Wiggle Tickle Fiddle...   WTF   WTF will be a festive event in which we want to manifest our concerns about the current precarious situation of independent artists. As economic priorities cut away even more funding from the arts - and especially from the more fragile project based work - we feel urged to organize a symbolic event. Instead of spending time developing our own individual work, we want to express our solidarity and support one another. Over 9 ongoing hours we invite ALL independent artists to present excerpts of past material, or work that has not found enough pathways to be visible, to create new work especially for the occasion, to improvise together, and to formulate and join in open proposals... It will be an eclectic mix of dance, theatre, performance, video, installations, performance lectures and music where one artist at the end of the day will receive all the proceeds.   Apart from expressing solidarity this event is intended to manifest our concerns about the current situation in the performing arts. 0.the cutting and freezing of project subventions, 0.the ongoing institutionalization including more bureaucratic administration 0.the role of workspaces in our artistic field, 0.the lack of sustained support from the creation stage to end product, 0.the growing thematic festivals that do not include all work being produced, 0.the precariousness of a big artistic community that is neither young & emerging nor established, 0.the language barrier that still cuts Brussels in two while in reality the performance arts scene is very international 0.the dependency of artists on state subventions and on institutions to produce and present their work. This is how the event will work: The audience gives what they want (a minimum of 5 euros) which goes into a box which lets them come and go throughout the day. All proceeds raised from the bar will also go into the box. All artists that are present during the day and participate either on stage or with a video installation we ask to also give 5 euros and put their name into the box. At 9.00pm one artists name will be drawn out to receive all the proceeds raised during the day for their future research and/or performance.   WTF is being precipitated by the changes in WorkSpaceBrussels which until recently (and hopefully will continue to be hereafter) was an organization that supported independent artists. WTF is initiated by some artists affiliated with WSB but by no means is reserved for them only. All artists who feel affiliated with our cause are welcome to participate. Independent artists are young & emerging artists, but also artists who choose a less predictable path, people who make time for autonomous research, career shifts and risk, artists without a back office to support them, freelance researchers and dramaturges, people with multiple identities.      HOW TO PARTICIPATE?   We hope to make a fluid, organic, 9 hour performance where ideas and proposals flow in and out of one another and actions occur at the same time. There is no specific selection of the works presented during the event so please feel free to join by any format : video (Installations or finished pieces) or perform excerpts, works in progress, or new proposals on the stage or in the space. We embrace any political/ artistic gesture to draw attention to the concerns mentioned above. How could you be part of it? You could simply show up on June 12 and be inspired by the moment, or you could add your name and proposals to the wikispace:  http://w-t-f.wikispaces.com. The schedule and time frames are just a guide, so feel free to add yourself wherever you want and be open to whatever happens on the day. Think of it as an Open Improve where we know certain actions are going to occur during the day, but we don't quite know how to get into them, or out of them, but we know they will occur.   The Golden Room of Beursschouwburg will be open for us on Thursday (1-6pm), Friday (10am-6pm) and Saturday (12-1pm) for rehearsals, set ups and try outs.   For video, sound or installation contributions, please contact: kdesault@gmail.com For special needs for your performance, please contact: randomscream@hotmail.com For general questions, please contact: kristien.vandenbrande@gmail.com     HOW TO SUPPORT WTF?   LOGISTIC SUPPORT: The more help we have at the bar, at the entry, back stage,... the better! Please add your name and contacts to this schedule if you want to do a one hour shift: http://w-t-f.wikispaces.com/Shifts+for+bar+and+so+on.    COMMUNICATION: We hope to reach all independent artists, journalists and writers, programmers, the minister of Culture, Commission members, and of course a big audience. Please copy this message and send it to your contacts, print the flyer from the wikispace (http://w-t-f.wikispaces.com/Spread+the+news!!!), invite people to WTF*!? via Facebook,...   COLLECTIVE WRITING: On the 'homepage' of our wikispace we will open a discussion forum where you can post and discuss all your concerns. We will install two computers in Beursschouwburg, but you can also participate in the discussion from at home. This could become a publishable text, a manifeto, a letter with recommendations to the minister of Culture...   Beursschouwburg will be open for us on Thursday (1-6pm), Friday (10am-6pm) and Saturday from 12am on. Just pass by!!     WTF-team IAA (Independent artist alliance)  
'Dear minister Gatz, Artists contribute to our society, reward them for it.'

Actress and theatremaker Jessa Wildemeersch writes down her opinion in the Belgian newspaper De Morgen.
She questions the recent desicions of minister for culture Sven Gatz regarding the subsidies for artists grants and projects. 

Read more:

http://www.demorgen.be/podium/beste-minister-gatz-kunstenaars-dragen-bij-aan-onze-kwaliteit-van-samenleven-beloon-hen-daar-ook-voor-bd6d1996/24QEdK/



GEZOCHT STAGIAIRE PRODUCTIE voor nieuwe theatervoorstelling met Jessa Wildemeersch, Sofie Palmers en Sien Eggers


30CC ism les yeux bleus vzw / Sien Eggers, Sofie Palmers en Jessa Wildemeersch zoeken stagiaire PRODUCTIE.

Voor het nieuwe theaterproject L’étude (nu slaat de chaos toe) slaan 30CC/Schouwburg en actrices Jessa Wildemeersch (The Actors Studio, New York, Het Nieuwstedelijk), Sien Eggers (Het Paleis, Het Gevolg, De Koe) en Sofie Palmers ( Skagen, De Koe, Bronks) de handen in elkaar. Het repetitieproces start in Januari 2017. De voorstelling gaat in première op 17 Maart 2017  en tot eind Mei 2017 gaat de voorstelling op tournee door Vlaanderen.

Taken: (scroll down for more info)

Samen met het artistieke en zakelijke team zorg je er mee voor dat de nieuwe theaterproductie er op de première staat en dat de voorstelling nadien vlot kan toeren door Vlaanderen.

Je wordt all-round ingezet en doet dingen als het meezoeken naar rekwisieten, bijhouden van de planning van de productie (repetitieperiode en tournee), (deelnemen aan productievergaderingen), opstellen van de kostuumlijst, oplossen van allerlei productionele vragen,…

Je werkt vanuit 30CC in Leuven. En je zit afwisselend mee in de repetitieruimte (Leuven, Antwerpen en Brussel)

Profiel:

Je hebt een hart voor (tekst)theater.
Je bent geïnteresseerd in het artistieke parcours van de artiesten en 30CC.
Je bent een teamspeler maar kan ook zelfstandig werken.
Je bent bereid veel verantwoordelijkheid te dragen.
Je bent leergierig, stressbestendig, contact vaardig en flexibel
Je beschikt over de nodige organisatorische en administratieve vaardigheden
Je beschikt bij voorkeur over een rijbewijs.

Wij bieden:

Een boeiende en afwisselende stage
Ruime mogelijkheid tot bijleren en ontplooien van talenten en vaardigheden
Een creatieve en inspirerende werkomgeving
Boeiende contacten met kunstenaars
Deel uitmaken van een enthousiast team
ruimte voor eigen initiatieven
Effectieve onkosten worden vergoed.

Praktisch:

Periode: 
november/december 2016: sporadische samenkomst met artistiek en zakelijk team: kennismaken en uitwerken van grote productielijnen.
januari-maart: repetitieperiode, technische week en première: meest intensieve periode
maart-mei: tournee opvolgen

Intresse:

Stuur je motivatiebrief en cv tegen 30 september 2016 naar les yeux bleus vzw/ Jessa Wildemeersch, Timmerhoutkaai 7, 1000 Brussel of via info@jessa.be