De madonna van het moeras is een opvallend debuut waarin feit en fictie, het leven en de kunst, door elkaar heen lopen. Theatermaker en actrice Jessa Wildemeersch praat met collega-acteur Tijmen Govaerts over haar bijzondere debuut en het ontstaansproces ervan, waarin Passa Porta een rol mocht spelen. Kunsthistorica Leen Huet leidt de avond in.
*
Lumi Vandekerckhove neemt op het Brusselse Sint-Katelijneplein afscheid van haar tienjarige dochter Anna. Ze vertrekt op retraite naar een kustenaarskolonie in Rome, om zichzelf terug te vinden. Terwijl in Oekraïne een oorlog is uitgebroken, probeert Lumi haar evenwicht te hervinden in een vreemde stad.
In een reisgids leest ze over een werk van Peter Paul Rubens, de Madonna della vallicella, een drieluik dat herinneringen oproept aan een donkere episode uit haar leven. Ze wil de confrontatie aangaan, maar het werk blijkt grotendeels verstopt achter een gigantische stelling. Lumi wil absoluut het volledige schilderij zien, zeker wanneer ze leert dat er achter de Rubens nog een andere, oudere Madonna schuilgaat, maar dat blijkt niet zo eenvoudig te regelen.
Naarmate ze meer en meer in de ban geraakt van de Madonna, worden ook de herinneringen aan een periode waarin ze, onder het oog van een reproductie van de Rubens, in een New Yorkse kelder woonde, almaar overweldigender.
Zoals de madonna van Rubens een ouder fresco verbergt, zo zijn ook de verhalen in deze roman niet alleen maar wat ze lijken. Het leven van Lumi wordt een soort spiegelpaleis, waarin heden en verleden met elkaar in dialoog gaan en je nooit zeker weet uit welke richting de echo weerklinkt. In een geraffineerde en heldere stijl zet Jessa Wildemeersch een overtuigend hoofdpersonage neer dat je gaandeweg steeds meer aangrijpt.
*
Op 16 mei gaat ook de theaterversie van het boek in première in de Predikherenkerk in Leuven. Nadien volgt een tournee.