Din 11-04-2006 : De Morgen, Liv Laveyne - 01/01/1970
Vlaamse Jessa Wildemeersch speelt tekst van Kamiel Vanhole in New York Margaretha van Oostenrijk bijt in de Big Apple Jessa Wildemeersch studeerde in 2003 af aan de befaamde Actor's Studio, waar ze les kreeg van onder meer Al Pacino en Harvey Keitel. Twee jaar later ontving ze een Lifelong Membership van de Studio, een eer die slechts enkele van de vijfhonderd jaarlijkse kandidaten te beurt valt. Begin dit jaar kwam daar een projectburs van de Vlaamse Gemeenschap bovenop en ze liet er geen gras over groeien. Nu staats ze op de New Yorkse planken met Margaret's Awakening, een Engelse versie van De nacht van Margaretha van de Vlaamse schrijver Kamiel Vanhole. Afgelopen week presenteerde Wildemeersch in New York de eerste fase van haar monoloog Margaret's Awakening. Op vraag van het Martin E. Segal Theatre werd een gespreksavond georganiseerd met Wildemeersch en Vanhole. Dramaturg Peter Anthonissen bracht een toelichting over het Vlaamse theaterlandschap. Wildemeersch: 'De bedoeling is om verhalen uit New York naar Belgi? te brengen en omgekeerd. Vorig jaar toonde ik in Brussel De misfit in me, een verhaal dat gesitueerd is in New York. Met Margaret's Awakening doe ik het omgekeerde. In deze monoloog speel ik Margareta van Oostenrijk. Mijn uitgangspunt was eigenlijk de vraag: zal een stuk dat zijn roets heeft in de zestiende eeuw en de Europese politiek weerklank vinden bij een Amerikaans publiek?' En slaagt het stuk daar ook in? Wildemeersch:'Wat mij in dit stuk aanspreekt, is niet alleen de historische context, maar vooral de strijd van een vrouw die nooit zelf keuzes heeft mogen maken over hoe ze haar leven wil inrichten, en hoe ze vanuit haar beperkingen haar mogelijkheden toch realiseert. Kamiel Vanhole combineert in zijn tekst historische, psychologische en filosofische elementen. Hij put uit de antieke mythe van Persephone om het dilemma van Margareta uit te drukken. Tegelijk slaagt hij erin om van Margareta een hedendaagse vrouw te maken die weigert vast te roesten in haar verleden. In die confrontatie tussen historie en heden vraag ik me af hoe universeel haar verhaal is. Dat ik deze voorstelling in New York opvoer, dwingt mij om dat soort vragen te stellen.' In Vlaanderen ziet het publiek een voorstelling vaak pas bij de premi?re, hoogstens de dag voordien tijdens een try-out. Jij betrekt het Amerikaans publiek vanaf het prille begin bij je stuk. Wildemeersch:'In New York is het meer de gewoonte om werk voor te leggen aan een publiek en vanuit die feedback het werkproces voort te zetten. Het is een fijn gevoel om een repetitie en de discussie die meestal achter de schermen gebeurt te delen met een publiek. Door de verschilende stappen aan een publiek voor te leggen, kan ik al doende uitzoeken welke kant ik met Margaret's Awakening uit wil.' Je hebt ook een sc?ne opgevoerd in de Actor's Studio. Wildemeersch:'Je kunt dat beschouwen als een soort van open repetitie. In de Actor's Studio ligt de focus meer op het proces dat ik als actrice doormaak in mijn poging om iemand als Margareta neer te zetten.' In mei speel je de voorstelling in New York, in juni breng je ze ook in Brussel. Wildemeersch:'New York beschouw ik als een 'try-out'. Mijn projectbeurs brengt mee dat ik de verschillende stapen die ik onderneem deel met het een publiek. Dat vind ik essentieel: als ik niet van bij het begin het Amerikaanse publiek bij de ontwikkeling betrek, loop ik het risico dat ik mijn doel, namelijk een verhaal dat uit het oude Europa zodanig transformeren dat het kan werken als de mythe voor een internationaal publiek vandaag, voorbijschiet.' Liv Laveyne Margaret's Awakening op 7 juni in De Markten, Brussel. Voorstelling in het Engels. Info : www.jessa.be

<<<