theater

Margareth's Awakening When starting to write the play, I decided to choose the year 1507 as a basis, as it seemed to me a pivoting point in European history. All the gold and silver of the New World came streaming in, the Inquisition swept over Spain and yet new influences, which later would be summarized as the Renaissance, began to affect a predominantly Christian society. While he Church was at the height of its worldly power, Luther was being ordained and Copernicus began to develop his heliocentric theories. Meanwhile the money of the world was slowly concentrating itself in Flanders, especially in Antwerp, whose port profited most from the discovery of America and the trade with India. When the first Portuguese ship arrived from Calicut, it was loaded with spices destined for the whole of northern Europe. Antwerp became the capital of the world economy, comparable to today's New York. At that time, a woman reaches a pivoting point in her own life. And that's where the story turns personal. The woman is twenty-seven, she has been manipulated again and again by her father and tries to get a hold on her life. Noble and misunderstood, that's how she feels. She has literary instinct and yet the circumstances of her descent seem to steer her into a political role she hasn't asked for. She doesn't know it yet, but soon she will become governess of the Lowlands and rule in the name of her minor nephew Charles. The rest is a play about power and poetry, which I wouldn't have written, if I could summarize it in a few lines. Margareth has a restless night, because the little Emperor Charles is due to arrive. She has to decide whether to pursue her own artistic ambitions or to sacrifice her life to serve the Emperor. While writing, I tried to analyze my own ambiguities. Where do I stand as a writer? Am I an engaged artist who takes ethical stands and analyses society or am I more of a musician, worrying above all about sound and composition? The dilemma Magaretha fought with, was also mine. At the same time it is the age-old dilemma of career versus children, a choice women are still grappling with today. It's those sensibilities I liked to investigate in my play. What's our freedom worth and what does it really mean to be free? As for the historical accuracy of the text, I heavily leaned upon a historical study of professor Leo Kooperberg, published in 1908 (Margaretha van Oostenrijk, landvoogdes der Nederlanden, tot den vrede van Kamerrijk, 1480 - 1509). He died in 1945 in Bergen-Belsen. But the main question is: will my play stand the test if it's presented to a public that's not too familiar with European politics in the sixteenth century? Will the flame in the text survive the historical context? Does the play feed our myths? This seems to me the main issue and foremost criterion. (Kamiel Vanhole/ author of 'Margaret's Awakening')

© Raf Wildemeersch
© Raf Wildemeersch
© Raf Wildemeersch
© Raf Wildemeersch
© margrit copp
© margrit copp
© margrit copp
© margrit copp
© margrit copp
© margrit copp
© margrit copp
© margrit copp
© margrit copp
© margrit copp
© margrit copp
© margrit copp
© margrit copp
© margrit copp
titledatetimelocationtickets & info
1. Margaret's Awakening Sun 17-12-2006 15.00 De Markten, Brusselwww.demarkten.be
2. Margaret's Awakening Fri 15-12-2006 12.15 De Markten, Brusselwww.demarkten.be


Vlaamse Jessa Wildemeersch speelt tekst van Kamiel Vanhole in New York Margaretha van Oostenrijk bijt in de Big Apple Jessa Wildemeersch studeerde in 2003 af aan de befaamde Actor's Studio, waar ze les kreeg van onder meer Al Pacino en Harvey Keitel. Twee jaar later ontving ze een Lifelong Membership van de Studio, een eer die slechts enkele van de vijfhonderd jaarlijkse kandidaten te beurt valt. Begin dit jaar kwam daar een projectburs van de Vlaamse Gemeenschap bovenop en ze liet er geen gras over groeien. Nu staats ze op de New Yorkse planken met Margaret's Awakening, een Engelse versie van De nacht van Margaretha van de Vlaamse schrijver Kamiel Vanhole. Afgelopen week presenteerde Wildemeersch in New York de eerste fase van haar monoloog Margaret's Awakening. Op vraag van het Martin E. Segal Theatre werd een gespreksavond georganiseerd met Wildemeersch en Vanhole. Dramaturg Peter Anthonissen bracht een toelichting over het Vlaamse theaterlandschap. Wildemeersch: 'De bedoeling is om verhalen uit New York naar Belgi? te brengen en omgekeerd. Vorig jaar toonde ik in Brussel De misfit in me, een verhaal dat gesitueerd is in New York. Met Margaret's Awakening doe ik het omgekeerde. In deze monoloog speel ik Margareta van Oostenrijk. Mijn uitgangspunt was eigenlijk de vraag: zal een stuk dat zijn roets heeft in de zestiende eeuw en de Europese politiek weerklank vinden bij een Amerikaans publiek?' En slaagt het stuk daar ook in? Wildemeersch:'Wat mij in dit stuk aanspreekt, is niet alleen de historische context, maar vooral de strijd van een vrouw die nooit zelf keuzes heeft mogen maken over hoe ze haar leven wil inrichten, en hoe ze vanuit haar beperkingen haar mogelijkheden toch realiseert. Kamiel Vanhole combineert in zijn tekst historische, psychologische en filosofische elementen. Hij put uit de antieke mythe van Persephone om het dilemma van Margareta uit te drukken. Tegelijk slaagt hij erin om van Margareta een hedendaagse vrouw te maken die weigert vast te roesten in haar verleden. In die confrontatie tussen historie en heden vraag ik me af hoe universeel haar verhaal is. Dat ik deze voorstelling in New York opvoer, dwingt mij om dat soort vragen te stellen.' In Vlaanderen ziet het publiek een voorstelling vaak pas bij de premi?re, hoogstens de dag voordien tijdens een try-out. Jij betrekt het Amerikaans publiek vanaf het prille begin bij je stuk. Wildemeersch:'In New York is het meer de gewoonte om werk voor te leggen aan een publiek en vanuit die feedback het werkproces voort te zetten. Het is een fijn gevoel om een repetitie en de discussie die meestal achter de schermen gebeurt te delen met een publiek. Door de verschilende stappen aan een publiek voor te leggen, kan ik al doende uitzoeken welke kant ik met Margaret's Awakening uit wil.' Je hebt ook een sc?ne opgevoerd in de Actor's Studio. Wildemeersch:'Je kunt dat beschouwen als een soort van open repetitie. In de Actor's Studio ligt de focus meer op het proces dat ik als actrice doormaak in mijn poging om iemand als Margareta neer te zetten.' In mei speel je de voorstelling in New York, in juni breng je ze ook in Brussel. Wildemeersch:'New York beschouw ik als een 'try-out'. Mijn projectbeurs brengt mee dat ik de verschillende stapen die ik onderneem deel met het een publiek. Dat vind ik essentieel: als ik niet van bij het begin het Amerikaanse publiek bij de ontwikkeling betrek, loop ik het risico dat ik mijn doel, namelijk een verhaal dat uit het oude Europa zodanig transformeren dat het kan werken als de mythe voor een internationaal publiek vandaag, voorbijschiet.' Liv Laveyne Margaret's Awakening op 7 juni in De Markten, Brussel. Voorstelling in het Engels. Info : www.jessa.be


Jessa Wildemeersch op de planken in New York De Belgische actrice Jessa Wildemeersch speelt volgende week in de Actors Studio in New York Margaret's awakening . Het stuk is een monoloog van Kamiel Vanhole over het leven van Margaretha van Oostenrijk. Wildemeersch studeerde drie jaar aan de Actors Studio en kreeg er een ,,lifelong membership''. Voordien studeerde ze aan de Studio Herman Teirlinck. Wildemeersch speelde al gastrollen in Heterdaad , Witse en Aspe . De monoloog gaat over de keuzes die de landvoogdes van de Nederlanden moest maken. Ze had artistieke ambities, maar moest ook zorgen voor Karel, de latere keizer. Wildemeersch vertaalde het stuk samen met Vanhole naar het Engels. Margaret's awakening gaat maandag in premi?re in New York. Op 7 juni speelt ze het in De Markten in Brussel. (dbj)


Mijn klasgenote Jessa Wildemeersch speelde zonet De Nacht Van Margaretha op de zogenaamde Koorzolder van de Romaanse Poort. Een obscuur hoekje in een vaagweg oud gebouw, ideaal voor intiem theater naar een tekst van Kamiel Vanhole. Margaretha - zeg maar Margot - is historisch bekend als voogd voor de latere Karel V. Theatraal gezien is zij een jonge vrouw, die weet wat ze wil, met een scherp oog voor de relativiteit van begrippen als geluk, vrijheid en huwelijk. Lekker motief was de granaatappel en de inkt die daar kennelijk van gemaakt kan worden. Subtiel schaduwenspel zei veel. Op de achtergrond weerspiegelde het de kleine geniepige kantjes van de Europese politiek. Op Margaretha's gelaat waren het de wonden, geslagen door haar vader, haar triumviraat van echtgenoten en zelfs de perfide Aristoteles. Jessa en haar schone ogen hielden het publiek muurvast.
margaretha_brussel.mov
Author : © gorik van holen

Voor wie de blog van Jessa Wildemeersch heeft gemist op cobra.be over haar tour in Noord-America. Lees hier de blog en bekijk het videodagboek van Episode I: vertrek Brussel

 

 

De Belgische Actrice Jessa Wildemeersch kruipt in November - December 2010 gedurende 4 weken in de huid van Landvoogdes Margaretha van Oostenrijk. Ze speelt de monoloog over de Renaissance prinses (1480-1530) in vier Amerikaanse steden ( New York, Atlanta, Toronto, Los Angeles) naar aanleiding van het Belgisch voorzitterschap van de Europeese Unie.

 

Margaretha was een spilfiguur in de Europese politiek rond 1500. Op het moment dat Columbus Amerika (1492) ontdekte, werd Margaretha gebruikt als pion voor de strategieën van de Habsburgse vorsten.

 


Duration : 2:15
<< | menu